responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 85


واسطه اى نيست كه بدان وسيله داناى به معلوم شده باشد اگر گفته شد : « بوده » بر اساس تأويل ازليّت وجود است ، و اگر گفته شود : « هميشه هست » ، بر اين تأويل است كه نيستى را در ساحت او راهى نيست ، در اين حال از سخن ياوهء گروهى كه غير او را پرستيدند و معبودى جز او گرفتند بس منزّه و برتر است ! او را سپاس گوئيم ، آن گونه سپاسى كه از مخلوقاتش پسند كرده و قبولش را لازم دانسته ، گواهى مىدهم كه هيچ معبودى جز « الله » در خور پرستش نيست ، كه يگانه و بىانباز است ، و گواهى مىدهم كه محمّد بنده و فرستادهء اوست ، دو شهادتى كه گفتار را بالا برند و كردار را در ميزان سنجش مضاعف نمايند ، و ترازوى سنجشى كه فاقد آن دو باشد سبك گردد ، و در صورت وجود آن دو سنگين شود ، و مايهء رسيدن به بهشت و رهائى از جهنّم و عبور از صراط باشد ، شما با شهادت به وحدانيّت حقّ [ و نبوّت و معاد ] ( توحيد نظرى ) به بهشت درآئيد ، و با پرستش و عبادت او ( توحيد عملى ) رحمت را دريابيد . پس بر پيامبر خود بسيار درود فرستيد : « همانا خدا و فرشتگان او بر پيامبر درود مىفرستند ، اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد بر او درود فرستيد و سلام گوئيد ، سلامى در خور و شايسته - احزاب : 56 » .
اى مردم ، شرافتى برتر از اسلام نيست ، و هيچ كرمى عزيزتر از پرهيزگارى ، و نه هيچ پناهگاهى محكمتر از خويشتندارى ، و نه واسطه اى ( شفيعى ) پيروزمندتر از توبه ، و نه جامه اى با جلالتر از خلعت عافيت ، و نه سپرى جلوگيرتر از سلامت ، و نه ثروتى فقرزداتر از رضايت و قناعت ، و آن كس كه به روزى روزانه بسنده كرد آسايش خود را فراهم آورد . و دوستى دنيا كليد رنج است ، و مال - اندوزى اسب گرفتارى است ، و حسد آفت دين ، و آزمندى ( حرص ) موجب بىپروا افتادن در گناهان ، و سبب محروميّت است ، ستمكارى سوق دهندهء به هلاكت است ، و دنياپرستى فراهمكنندهء همهء زشتيها . چه بسا طمعى كه ناكامى شود ، و آرزوئى كه غلط از آب درآيد ، و اميدى كه به نوميدى كشد ، و سودائى كه به زيان انجامد . بدانيد و آگاه باشد ! كسى كه بدون توجّه به عواقب امور خود را به ورطهء مشكلات اندازد در معرض حوادث رسواكننده قرار خواهد گرفت . و چه بد گردنبندى است قرض براى مؤمن [1] .



[1] شيخ كلينى عليه الرّحمة در كتاب « روضهء كافى » بجاى اين جمله آورده است : « بئست القلادة قلادة الذّنب للمؤمن » يعنى : « گناه براى مؤمن بد گردنبندى است » .

85

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 85
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست