responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 82


بهشت كوچك است ، و هر بلائى غير از جهنّم سلامتى است .
آگاه باش فرزندم ! كسى كه بر عيب خود واقف شود به عيب ديگران نپردازد ، و هر كس كه لباس پرهيزگارى از خود بركند ديگر با هيچ لباسى عيوب خود را نپوشاند ، و كسى كه به قسمت خدائى راضى باشد غم چيزهاى از دست رفته را نخورد . و آن كس كه شمشير ستم بركشيد خون خود بدان بريخت ، و كسى كه چاهى براى برادرش بكند خود در آن افتد . و هر كس كه پردهء ديگرى را بدرد عيوب خانواده اش فاش شود ، و آن كس كه خطاى خود را از ياد برد خطاى ديگران را بزرگ شمارد ، و كسى كه در كارها خود را به رنج انداخت خويش را هلاك ساخت . و آن كس كه بىپروا خود را به گردابهاى امور اندازد غرق شود ، و كسى كه تنها رأى خود را پسندد به گمراهى افتد . و كسى كه به نظر خود بسنده كند ( مشورت نكند ) بلغزد ، و هر كس كه بر مردم تكبّر نمايد خوار شود ، و كسى كه با دانشمندان معاشرت كند محترم گردد ، و هر كس كه با اوباش بياميزد زبون گردد ، و آن كس كه با مردم گستاخى نمايد دشنام شنود ، و هر كس كه به جايهاى بدنام رود مورد تهمت قرار گيرد ، و كسى كه شوخى كند سبك شود ، و هر كس كه بسيار چيزى را به كار برد ، بدان معروف شود ، و كسى كه حرفش بيش باشد خطايش بيشتر است ، و آن كس كه خطايش بيش ؛ حيايش اندك است ، و آن كس كه حيايش كم شود پرهيزش كم گردد ، و كسى كه پرهيزگاريش كم شود دلش بميرد ، و كسى كه دلش بميرد به جهنّم رود .
فرزندم ! هر كس كه به عيبهاى مردم نگرد [ و آن را ناپسند دارد ] و همانها را بر خود بپسندد اين فرد احمق است ، و كسى كه انديشه كند درس خواهد گرفت ، و هر كس درس گيرد گوشه گير شود ، و كسى كه گوشه گير شود نجات يابد ، و هر كس كه شهوت و خواسته‌هاى دل را ترك گويد آزاده است ، و كسى كه حسادت را ترك گويد محبوب مردم گردد .
فرزندم ! عزّت مؤمن در گرو بىنيازى او از مردم است ، قناعت سرمايه اى است كه تمام نگردد ، هر كس كه بسيار ياد مرگ كند به كم اين سرا بسنده نمايد ، هر كس دانست كه گفتارش جزء كردارش به حساب آيد جز در آنچه سودش بخشد زبان نگشايد .
فرزندم ! شگفتا بر كسى كه از كيفر گناه مىترسد با اين حال دست از گناه بر نمىدارد ، و اميد به پاداش دارد ولى توبه و كردار شايسته نمىكند .

82

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 82
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست