responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 81


آسايش بخشتر و براى زيبائيش پايدارتر است ، زيرا كه زن چون گل بهارى است لطيف و آسيب پذير ، نه پهلوانى است دلاور ، و مبادا گراميداشت او را از حدّش بگذرانى - كه با اين كار - او را در شفاعت كردن از ديگران به طمع اندازى ، تا اينكه بخاطر او ( در صورت عدم پذيرش ) بر تو خشم گيرد ، و بپرهيز از اينكه خلوت با زنان را طولانى كنى ! كه ملولت سازند يا تو ملولشان كنى ، و در برابر آنان مقدارى از خودداريت را حفظ كن ، كه خوددارى تو از آنان و اينكه مقتدرت دانند بهتر است تا قدرت نمائى كنى و ضعيفت شمارند ، و بپرهيز از رشك نابجا ، كه اين كار درستكارشان را به نادرستى كشاند ، ولى در عين حال كارشان را استوار دار ، و اگر گناهى ديدى سريعا انكار كن - چه بزرگ و چه كوچك - ، و مبادا چنان كيفر كنى كه گناه را بزرگ و سرزنش را بيمقدار نمائى . مملوكانت را نيكو تربيت كن ، و كمتر خشم گير ، و از سرزنش بسيار در غير گناه بپرهيز ، و چنانچه از يكى از ايشان گناهى سر زد ، سرزنش و عتاب را نكو بنما ، چرا كه سرزنش همراه گذشت در نزد خردمند دردناكتر از زدن است ، و ديوانگان را رها ساز ، و قصاص را كم كن ، و براى هر يك از آنان وظيفه اى معيّن كن كه مسئولش باشد ، تا كارها را به عهدهء ديگرى ننهد ، و خويشانت را گرامى بدار ، كه آنان چون بال تواند كه بدان پرواز مىكنى ، و ريشهء تواند كه به آن بازمىگردى ، و به يارى آنان است كه حمله مىآورى ، و خويشان ذخيرهء روز مبادايند ، كريمشان را گرامى دار ، و بيمارشان را عيادت كن ، و در كارها شريكشان ساز ، و در سختى و مشكلات بر آنان آسان گير ( دستگيرشان باش ) ، و در همهء كارهايت از خدا يارى بخواه ، كه او شايسته ترين ياور است ، دين و دنياى تو را به خداوند مىسپارم ، و از او بهترين قضا و تقدير را در دنيا و آخرت برايت خواستارم ، درود و رحمت خداوند بر تو باد .
سفارش امير مؤمنان به فرزندش امام حسين عليهما السّلام اى فرزندم ، تو را سفارش مىكنم به ترس از خدا ؛ در حال دارائى و نادارى ، و نيز به سخن حقّ در خشنودى و خشم ، و ميانه روى در توانگرى و تنگدستى ، و به عدالت نسبت به دوست و دشمن ، و - نيز - به كار كردن در شادابى و كسالت ، و به خشنودى از خدا در گرفتارى و گشايش .
فرزندم ! آن عملى كه ظاهرش شرّ نمايد ولى عاقبتش رفتن به بهشت باشد شرّ نيست ، و آن خير ظاهرى كه سرانجامش جهنّم باشد خير نيست ، هر نعمتى بجز

81

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 81
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست