responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 466


آن را مخلوقى ساختم ، بسى بزرگ و بزرگوار است ذات من ، و منزّه است كار من چيزى مانند من نيست ، و [ تنها ] منم آن زندهء جاويد بىزوال .
8 - اى موسى هنگام خواندنم ، ترسان ، و مراقب و بيمناك باش ، و چون به مناجات من پردازى ، همراه با ترس و دلى نگران باشد ، و در پرتو توراتم دوران زندگى را حياتى معنوى بخش ، و خصال نيكم را به جاهلان بياموز ، و به آنان نعمت نهان و آشكارم را يادآورى كرده و بگو : بر آن گمراهى و ضلالتى كه در آنند مداومت نورزند ، كه براستى مجازات و كيفرم دردناك و سخت است .
9 - اى موسى ، اگر ريسمانت از من ببرد ، به ريسمان ديگرى نپيوند ، پس مرا بپرست و در برابرم همچون بنده اى حقير و ناچيز بايست ، نفس خود را ملامت كن كه او به توبيخ شايسته تر است ، و با كتاب من بر بنى اسرائيل تكبّر مكن ، كه اين كتاب دلت را از واعظى روشنگر كفايت مىكند ، پس آن سخن پروردگار جهانيان است ، كه باشكوه و متعال است !
10 - اى موسى ، هر زمان كه مرا بخوانى بيابى ، پس بزودى هر چه كرده اى بيامرزم . آسمان با اضطراب تسبيحم گويد ، و فرشتگان از هراس من بيمناكند ، و زمين از سر اميد مرا تسبيح كند ، و مخلوقات با خوارى تسبيحم گويند . آنگاه بر تو باد به نماز ، كه آن نزد من داراى مقامى بوده و پيمانى استوار دارد ، و نيز بچيزى كه از نماز است آن را توأم ساز و آن زكات تقرّب آور باشد ، از مال و گندم حلال بدان ملحق ساز ، كه من جز حلال را كه تنها براى من باشد نپذيرم ، و صلهء رحم را با آن قرين ساز ، زيرا منم آن بخشندهء مهربان . كانون خانواده و خويشاوندى را از سر فضل و رحمتم آفريدم تا بندگان در پرتو آن به يك ديگر مهرورزى و عطوفت كنند ، و آن را در آخرت سلطه و قدرتى است [1] ، من از هر كس كه قطع رحم كند ببرم ، و رابطه‌ام را با هر كس كه پيوند كند برقرار سازم . و نيز با هر كس كه يكى از دستوراتم را ضايع كند همان گونه رفتار خواهم كرد .
11 - اى موسى : چون سائلى نزد تو آمد يا او را پاسخى نيكو ده ، يا عطائى اندك ، زيرا گاهى ممكن است آنكه نه انس است و نه جنّ - يعنى فرشتهء خداوند -



[1] يعنى : رحم در نزد من قدرت و سلطنتى دارد كه در آخرت شفاعت او را در بارهء كسى كه بدو پيوسته خواهم پذيرفت . ( شرح كافى ) .

466

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 466
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست