responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 465


من آن قوانين را بعنوان حكمى روشن و برهانى آشكار فرستادم ، و نيز نورى كه بدان چه در گذشتگان بوده و در آيندگان خواهد بود گويا است .
5 - اى موسى ، از سر مهرورزى و محبّت تو را سفارش مىكنم در بارهء : ابن بتول ؛ عيسى بن مريم ، كه سوارى بر الاغ است و كلاهى بلند بسر دارد ، و داراى زيت و زيتون و محراب است ، و پس از او به صاحب اشتر سرخ مو ، همو كه طيّب و طاهر و مطهّر است ، و صفت او در كتاب [ تورات ] اين است كه هم به كتب [ آسمانى ] مؤمن است و هم بر فهم آن مسلَّط ، و نيز در ركوع است و در سجده [1] و اميدوار است و ترسنده ، و برادرانش تهيدستانند ، و يارانش از قبيله اى ديگر ، و بروزگارش سختى و زلزله‌ها و كشتار خواهد بود ، نامش « احمد » و « محمّد امين » ، و از نسل پيامبران بزرگوار و بقاياى ايشان است ، به تمام كتابهاى آسمانى ايمان دارد ، و همهء پيامبران را تصديق مىكند ، امّت او مورد رحمت و بابركتند ، آنان را ساعاتى معيّن است كه در آنها أذان نماز گويند ، بنا بر اين [ اى موسى ] او را تصديق كن كه او برادر توست .
6 - اى موسى ، او درس ناخوانده است و بندهء راستى و صداقت ، بر هر چه دست گذارد برايش مبارك شود ، و ما بدان بركت بخشيم ، اين گونه در علم من است و اين گونه او را آفريدم ، بدو قيامت را آغاز كنم و به امّتش دنيا را بپايان برم ، پس به ستمگران قوم خود بگو كه نامش را محو نسازند و تنهايش مگذارند ، هر چند كه اين كار را مىكنند ، و دوستى او كه بخاطر من باشد حسنه اى [ بزرگ ] است ، و من يارىكنندهء اويم ، و او از پيروان من است ، و پيروان من افرادى پيروز و ظفرمندند .
7 - اى موسى توئى بندهء من ، و منم خداى تو ، مبادا حقير تهيدست را خوار شمارى ، و به توانگران غبطه و حسرت خورى . در برابر كتابم فروتن ، و هنگام تلاوتش به رحمتم اميدوار باش ، پس با صدائى خاشع و حزين لذّت تورات را بمن بشنوان ، به وقت ذكر و يادم آرام باش ، و مرا بپرست و بمن شرك مورز ، كه منم آن آقاى بزرگوار ، من تو را از نطفه اى كه از آبى پست است ، از نوعى گل كه از زمينى پست و درهم آميخته خارج نمودم ؛ آفريدم ، و آن انسانى شد پس منم كه



[1] يعنى : او جامع ميان ركوع و سجده است ، و اين خلاف سنّت يهود و نصارى مىباشد ، چون هر كداميك جز يكى از آن دو را ادا نمىكند . ( وافى ) .

465

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 465
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست