responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 411


شما آمده است ؟ - مؤمن : 28 « ، و اين مرد پسر دايى فرعون بود و خداوند او را به نژاد فرعون منسوب داشت نه به دين و آئينش ، و بهمين صورت ما تولَّد يافتهء از رسول خدا هستيم ، و از جهت دين با ساير مردمان عموميّت يافته‌ايم ، و اين تفاوت ديگرى است ميان آل و امّت ، اين يازدهم .
و امّا دوازدهم : اين آيه است : * ( وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْها ) * : « و خاندان خويش را به نماز فرمان ده و بر آن پايدار باش - طه : 132 » ، پس خداوند ما را بدين ويژگى مخصوص داشت آن زمان كه فرمان به نماز را توأم با او داده ، سپس از ساير امّت ممتاز ساخته ، و رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم پس از نزول اين آيه تا نه ماه هر روز در اوقات هر نماز به درب خانهء على و فاطمه عليهما السّلام آمده و پنج بار مىفرمود : « نماز ! خدا شما را رحمت كند » ، و خداوند هيچ يك از اولاد پيامبران را به چنين كرامتى - كه ما را بدان اكرام داشته و در ميان خاندانش ممتاز نموده - گرامى نداشته است ، اين هم فرقى ديگر ميان آل و امّت ، و الحمد لله ربّ العالمين ، و صلَّى الله على محمّد نبيّه .
تعريف آن حضرت عليه السّلام از امامت ، و امام ، و قدر و منزلت او عبد العزيز بن مسلم گويد : ما بهمراه حضرت رضا عليه السّلام در مرو بوديم ، و روزى در مسجد جامع آن شهر گرد آمديم ، و [ ديديم ] مردم در بارهء امامت بحث مىكنند و يادآور بسيارى از اختلافات در آن شده‌اند ، پس من بر مولايم امام رضا عليه السّلام وارد شده و او را از گفتگوهاى مردم باخبر ساختم .
و آن حضرت عليه السّلام پس از تبسّمى فرمود : اى عبد العزيز ، مردم آگاهى ندارند و فريب عقائد خود را خورده‌اند ، براستى خداوند جليل و عزيز ؛ رسول خود را قبض روح نكرد تا اينكه دين اسلام را برايش به كمال رسانيد و كامل ساخت ، و قرآن را كه حاوى بيان هر چيزى است بر او نازل ساخته و در آن حلال و حرام ، حدود و احكام ، و تمام نيازمنديهاى مردم را بطور كلَّى بيان كرد و فرمود : * ( ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْءٍ ) * : « در كتاب هيچ گونه كوتاهى نكرده‌ايم - انعام : 38 » ، و در آخرين سفر حجّ ، كه اواخر عمر پيامبر صلَّى الله عليه و اله و سلَّم بود نيز اين آيه را نازل فرمود : * ( الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلامَ دِيناً ) * : « امروز دين شما را به كمال رساندم و نعمت خود را بر شما تمام كردم و اسلام را دين شما پسنديدم - مائده : 3 » . و مسألهء امامت از كمال دين و تماميّت آن است .
و پيامبر صلَّى الله عليه و اله و سلَّم از دنيا نرفت تا براى امّتش دانستنيهاى دين را بيان فرمود ، و راهشان را آشكار ساخته و در مسير حقّ قرارشان داد ، و على عليه السّلام را براى آنان

411

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 411
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست