responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 403


بخشيده ، و بنا بر آيهء شريفهء : * ( أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ ) * الآية « بخاطر آن دو ( كتاب و حكمت ) مورد حسد ديگران واقع شدند ، و منظور خداوند اطاعت از برگزيدگان و پاكان است ، و مراد از ملك و پادشاهى در اين آيه همان اطاعت از ايشان مىباشد .
علما گفتند : آيا خداى تعالى مسألهء « اصطفاء » ( برگزيدن و انتخاب ) را در قرآن تفسير كرده است ؟
فرمود : برگزيدن را - جز در موارد باطن و تأويل - در ظاهر قرآن در دوازده آيه تفسير فرموده ، نخستين آيه اين فرمايش الهى است كه : * ( وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ ) * [ و رهطك المخلصين ] : « و خويشاوندان نزديك و گروه مخلص خود را بيم ده - شعراء : 214 » ، و اين آيه اين گونه در قراءت أبيّ بن كعب بوده است ( يعنى : همان قسمت كه ما بين كروشه نوشته شده ) ، و نيز در قرآن عبد الله بن مسعود ثبت بوده ، پس چون عثمان ؛ زيد بن ثابت را دستور به گردآورى قرآن داد ، اين كلام را حذف كرد ، و اين مقامى است رفيع ، و فضلى است عظيم ، و شرافتى است والا و بلند مرتبه ؛ آنگاه كه خداوند عزيز و جليل با اين كلمه آن را مورد نظر قرار داد . اين يكى .
و آيهء دوم در [ تفسير ] اصطفاء و برگزيدن ؛ اين كلام الهى است : * ( إِنَّما يُرِيدُ الله لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً ) * : « همانا خداوند مىخواهد از شما ، خاندان پيامبر ، پليدى را ببرد و شما را پاك كند ، پاكى كامل - احزاب : 33 » ، و اين فضيلتى است كه جز فرد معاند هيچ كس آن را انكار نمىكند ، زيرا فضيلتى است روشن .
و بنا بر نسخهء بدون « لا » : و اين فضيلتى است كه حتى فرد معاند هم آن را ردّ و انكار نمىكند . [ و اين دوم ] و آيهء سوم آن زمان است كه خداوند ، پاكان از خلق خود را جدا نموده ، و به پيامبر در آيهء « ابتهال » اين گونه فرمود : * ( فَقُلْ ) * ( يا محمّد ) * ( تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَكُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكاذِبِينَ ) * : « اى محمّد ) بگو : بيائيد تا ما و شما پسران خويش و زنان خويش و خودمان و خودتان را بخوانيم ، آنگاه دعا و زارى كنيم و لعنت خداى را بر دروغگويان بگردانيم - آل عمران : 61 » ، پس [ از اين فرمان ] پيامبر صلَّى الله عليه و اله و سلَّم ، علىّ و حسن و حسين و فاطمه عليهم السّلام را بيرون آورده و ايشان را با خود همراه ساخت . آيا شما ميدانيد معناى اين قسمت از آيه : * ( وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ ) * چيست ؟ علما گفتند : پيامبر خودش را در نظر داشته است ، امام عليه السّلام فرمود : خطا كرديد ، جز اين نيست كه منظور پيامبر علىّ

403

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 403
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست