responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 307


87 - سه چيز بطور كامل در يكنفر ظاهر نشود : 1 - ايمان ، 2 - عقل ، 3 - و سخت كوشى .
88 - ياران سه گونه‌اند : 1 - ياورى كه با جانش بداد مىرسد ، 2 - و غمخوارى كه با مال و دارائيش كمك مىكند ، و اين دو در برادرى صادقند و راستگو ، 3 - و ديگرى كه در حدّ كفاف و رفع نياز از تو مىستاند ، و تو را براى خوشى و لذّت مىخواهد ، پس او را از افراد عاقل بحساب مياور .
89 - هيچ بنده اى حقيقت ايمان را كامل نمىكند تا داراى سه خصلت گردد : 1 - فهم در دين و آئين ، 2 - نيكو داشتن اندازه گيرى گذران زندگى و معاش ، 3 - و پايدارى بر مصيبتها . « و لا قوّة إلَّا با لله العلي العظيم » سخنان امام صادق عليه السّلام در تعريف محبّت و دلبستگى به اهل بيت و تعريف توحيد ، ايمان ، اسلام ، كفر و فسق مردى بر امام صادق عليه السّلام وارد شد ، آن حضرت از وى پرسيد : از چه كسانى هستى ؟ وى گفت : از دوستداران و پيروان شما ، امام عليه السّلام به او فرمود : خداوند تا دوستى بنده اى را نپذيرد وى را دوست نخواهد داشت ، و دوستيش را نپذيرد تا بهشت را بر او واجب گرداند ، سپس فرمود : تو از كدام [ دسته از ] دوستان ما ميباشى ؟ آن مرد سكوت كرد ، در اين بين يك تن از اصحاب بنام سدير [1] به امام عرض كرد : اى زادهء پيامبر مگر دوستان شما چند دسته و گروهند ؟ ! فرمود : سه دسته و گروهند : 1 - گروهى از ايشان ما را آشكارا دوست دارند ولى در باطن ميلى به ما ندارند ، 2 - و گروهى در باطن ما را دوست دارند و در ظاهر به ما ميلى ندارند ، 3 - و گروهى در ظاهر و باطن به ما عشق مىورزند ، و اينان عالىترين گروه مردمند ، از آبى شيرين و گوارا نوشيده‌اند [2] ، و تأويل قرآن را دانسته ، و سخن جداكنندهء حقّ از باطل را دريافته‌اند ، و سبب سببها را مىدانند ، و اينانند عالىترين گروه مردم ، فقر و نيازمندى و انواع بلا سريعتر از تاختن اسب بر سرشان روان است ،



[1] او سدير - هموزن أمير - ابن حكيم صيرفى از اصحاب امام صادق و كاظم عليهما السّلام است ، اخبارى در مدح او وارد شده است ، وى از بزرگان شيعه و محبّان خالص و پابرجاى اهل بيت عصمت عليهم السّلام است .
[2] يعنى از دانشى كه عارى از هر شك و شبهه بود بهره جستند .

307

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 307
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست