responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 305


همگى عزيز شوند .
71 - شوهر در روابط خود با همسرش ناچار از رعايت سه چيز است : 1 - سازگارى ، تا در پرتو آن موافقت ؛ سازش و محبّت و علاقهء زن را بدست آورد ، 2 - خوشرفتارى با او ، 3 - و با آراستن ظاهر و توسعهء در زندگى دل او را بدست آورد .
72 - و زن نيز در روابط خود با شوهر سازگارش ناگزير به رعايت سه چيز است : 1 - يك رنگى ، تا هميشه و در همه حال - خوشى يا ناخوشى - خاطرش را بخود آسوده سازد ، 2 - تعهّد به او و نگاهداشتن او تا اگر گاهى خطائى از او سر زد در باره اش دلسوزى كند و با او مهربان باشد ، 3 - و اظهار عشق به او ، با عشوه و ناز و زيبائى ظاهر در ديدهء شوهر .
73 - نيكى جز با سه خصلت تكميل نشود و بكمال نرسد : 1 - شتاب نمودن در آن ، 2 - و اندك شمردن بسيارش ، 3 - و بىمنّت بودن آن .
74 - شادمانى و خرسندى در سه چيز نهفته مىباشد : 1 - در وفادارى ، 2 - و رعايت حقوق ، 3 - و همكارى در مشكلات و سختيها و كارهاى دشوار .
75 - سه چيز راهنماى رسيدن به رأى درست است : 1 - خوش برخوردى ، 2 - خوب گوش دادن ، 3 - و خوبى پاسخ .
76 - مردان سه دسته‌اند : 1 - خردمند ، 2 - احمق ، 3 - و بدكار . خردمند چون سخن شنود و يا پرسيده شود پاسخ دهد ، و چون زبان گشايد درست گويد ، و چون گوش دهد [ بخاطر ] بسپارد . و فرد احمق شتابزده سخن گويد و در گفتگو حيران شود ، و هر گاه وادار به كارى زشت شود انجام دهد . و چون به فرد تبهكار و بد اعتماد نمائى خيانت كند ، و اگر آگاه و باخبرش سازى بىاحتراميت كند .
77 - برادران همكيش سه دسته‌اند : 1 - آنكه همچون غذا و خوراك دائما مورد نياز تو ميباشد ؛ فرد عاقل و خردمند است ، 2 - و آن ديگر كه چون درد و مرض است فرد احمق است ، 3 - و سوم آنكه همانند دارو [ شفابخش ] است ، و فرد باهوش و زيرك است .
78 - سه چيز بر عقل و خرد انجام دهندهء آن دلالت مىكند : 1 - پيك و فرستاده كه حكايت از قدر و منزلت فرستنده كند ، 2 - و هديّه و پيشكش ؛ گوياى مقدار شخصيّت اهداكننده است ، 3 - و نامه ؛ كه نشانگر قدر و ارزش نويسنده است . [1]



[1] بنا بر نسخهء بحار الانوار كه لغت « عقل » را دارد ترجمه اين گونه مىشود : « نشانگر ميزان عقل و خرد نويسنده است » .

305

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 305
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست