responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 304


دربرگيرندهء هر امانى خواهد بود : زبان بد ، دست بد ، و كردار ناشايست و بد .
62 - اگر در برده و غلام يكى از اين سه خصلت نباشد ؛ اربابش در نگهدارى او آسايشى نخواهد داشت : 1 - آئينى كه هدايتش كند ، 2 - يا ادبى كه اداره اش نمايد ، 3 - يا ترسى كه او را [ از ناپسند ] بازدارد .
63 - بتحقيق هر كس در محيط خانه و خانواده نيازمند به داشتن سه خوى و خصلت است ، و اگر هم در نهادش نيست بايد خود را بدان وادار نمايد : 1 - خوش خوئى ، 2 - گشاده دستى به اندازه و با احتياط ، 3 - و غيرتى محكم و قوى .
64 - هر صنعتگرى براى سود بردن نيازمند سه خصلت است : 1 - به كار خود ماهر باشد ، 2 - وظيفه شناس و امين باشد ، 3 - خاطر مشترى را جلب نمايد .
65 - سه چيز است كه هر كس گرفتار يكى از آنها شود عقلش بباد رود : 1 - نعمتى از دست رفته ، 2 - همسرى زن فاسد ، 3 - و داغ دوست و رفيقى عزيز و محبوب .
66 - شجاعت با سه خوى سرشته شده ، كه هر كدام داراى امتيازى مخصوصند : 1 - فداكارى ، 2 - عارداشتن از خوارى و پستى ، 3 - و نامجوئى ، كه اگر آنها در فردى شجاع گرد آيند ، او دلاورى است كه كسى در برابرش نايستد ، و توان برابريش را ندارد ، و در نتيجه پهلوان روزگار خود گردد ، و اگر يكى از آن خصلتها بيش از ديگرى شود شجاعت او در همان خوى و خصلت رو به فزونى نهاده و قوىتر گردد .
67 - رعايت سه حقّ از جانب فرزند بر پدر و مادر واجب مىباشد : 1 - سپاسگزارى آن دو در هر حال ، 2 - اطاعت آن دو در هر امر و نهى در غير معصيت ( يعنى : مغاير با فرمان خداوند نباشد ) ، 3 - و خيرخواهى آن دو در نهان و آشكار .
68 - و رعايت سه چيز در مورد فرزند بر پدر واجب است : 1 - انتخاب مادرى [ شايسته ] براى او ، 2 - نهادن نامى نيكو ، 3 - و عدم كوتاهى در تربيتش .
69 - برادران و رفقا براى حفظ روابط خود نيازمند بكار بستن سه رفتارند ، كه در صورت عدم رعايت آنها ناچار از هم جدا شوند و به هم دشمنى ورزند ، آن سه رفتار اين است : 1 - با هم به انصاف رفتار كنند ، 2 - و با يك ديگر مهربان باشند ، 3 - و به هم حسادت نورزند .
70 - تا زمانى كه خويشاوندان بر رعايت سه چيز يكپارچه و همصدا نشوند در خطر از هم پاشيدگى و ابتلا به سرزنش و ملامت دشمنند ، و آن سه اين است : 1 - حسادت را كنار نهند تا مبادا چند دسته شده و كارشان به جدائى انجامد ، 2 - با هم رفت و آمد و معاشرت كنند ، تا اين كار آنان را وادار به دوستى كند ، 3 - و همدستى و كمك بيكديگر نمايند تا

304

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 304
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست