responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 303


50 - هر كس كه اين سه خصلت را دارد فردى كامل است : 1 - عقل ، 2 - زيبائى ، 3 - و نيكو سخن گفتن .
51 - سه مجرم تا رسيدن به پايان كارشان محكوم به سلامتند : 1 - زن باردار تا فارغ شود ، 2 - زمامدار تا عمرش تمام شود ، 3 - و فرد غائب تا هنگام بازگشت .
52 - سه چيز محروميّت و ناكامى ببار آرد : 1 - اصرارورزيدن در خواهش ، 2 - و غيبت كردن ، 3 - و مسخره نمودن .
53 - سرانجام سه چيز ناپسند است : 1 - يورش بىموقع دلاور ؛ هر چند پيروزى آورد ، 2 - و نوشيدن داروى بيجا هر چند جان سالم بدر برد ، 3 - و درخواست از حاكم هر چند به خواسته اى كه از او دارد برسد .
54 - سه خصلت است كه همه خودشان را در آنها بر حقّ مىدانند : دين ؛ كه بدان معتقد است ، 2 - و هوس ؛ كه بر او غالب شده ، 3 - و در سياست ادارهء امورش .
55 - تمام مردم سه طبقه و گروهند : 1 - رهبران : كه مردم گوش بفرمان ايشانند ، 2 - و افراد همتا و برابر ، 3 - و آنان كه با هم در ستيز و جنگند .
56 - استوارى و پايدارى سراى دنيا [ وابسته ] به بودن سه چيز است : آتش ، نمك ، و آب .
57 - هر كس سه چيز را بيجا طلب كند از سه چيز ؛ بجا و بحقّ محروم شود : 1 - كسى كه دنيا را بناحقّ طلب كند از آخرت بماند ، 2 - و رياست طلب بيجا و ناحقّ ، از فرمانبرى بحقّ ناكام ماند ، 3 - و هر كس بيجا و ناحقّ مال و ثروت بجويد ، بجا و بحقّ از ماندگارى آن مال محروم شود .
58 - اقدام به انجام سه كار در خور هيچ مرد دورانديشى نمىباشد : 1 - سمّ خوردن براى آزمايش ؛ هر چند نجات يابد ، 2 - و افشاى راز به فاميل حسود ؛ هر چند از آن آسيبى نبيند ، 3 - و دريانوردى ؛ هر چند برايش در آن كار ثروتى باشد .
59 - مردمان هيچ شهرى از داشتن سه گروه - كه در مشكلات دنيا و آخرت بديشان پناه برند - بىنياز نيستند ، و در صورت نداشتن آنان ؛ فرومايه‌اند و بىتدبير : 1 - فقيه دانشمند پارسا ، 2 - و حاكم خيرخواه فرمانروا ، 3 - و پزشك ماهر مطمئن .
60 - دوست [ واقعى ] به سه خصلت آزموده شود ، در صورتى كه همه را داشت ؛ او دوستى با صفا است ، و گر نه او فقط دوست خوشيها است نه سختيها : 1 - يا از او درخواست پولى كن ، 2 - و يا مالى را بدو بسپار ، 3 - و يا در پيشامدى ناگوار او را داخل كن .
61 - اگر مردم از [ آسيب ] سه چيز محفوظ باشند آن سلامتى و امانى همه جانبه و

303

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 303
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست