responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 302


40 - هر زمامدار يا حاكمى براى درباريان و عموم مردم خود سه وظيفه دارد : 1 - به شخص نيكوكار پاداش نيكو دهد تا در آن كار تشويق شود ، 2 - بر خطاى بدكار پرده پوشد تا او توبه كرده و دست از گمراهى بردارد ، 3 - همگان را با احسان و انصاف متّحد و يكپارچه سازد .
41 - سه چيز را هر زمامدارى ناچيز بشمرد و در آن مسامحه كند برايش گران تمام خواهد شد : 1 - از فرد گمنام و بىفضيلتى كه كمتر در اجتماع ظاهر مىشود ، 2 - و از شخصى كه تحت عنوان « امر به معروف » و « نهى از منكر » به بدعت و نوآورى در دين مىخواند ، 3 - و از مردم شهرى كه براى خود رهبرى گزيدند تا مانع از اجراى حكم زمامدار در بارهء ايشان شود .
42 - فرد عاقل هيچ كس را حقير نشمارد ، و آن دسته از مردم كه بيش از همه شايستهء اين رفتارند سه گروهند : 1 - دانشمندان ، 2 - و حاكمان ، 3 - و دوستان . زيرا كسى كه به تحقير علما پردازد دين خود را به تباهى كشانده ، و اگر با حاكم اين گونه رفتار كند دنياى خود را نابود ساخته ، و با تحقير برادران ؛ مردانگيش را معيوب نموده است .
43 - همراهان و ملتزمين ركاب حاكم سه دسته‌اند : 1 - گروهى خيرخواهند ، كه براى خود و سلطان و مردم مايهء بركتند ، 2 - و گروهى كه قصد و نظرشان تنها نگهدارى و حفظ مقام خود است ، اينان نه پسنديده‌اند و نه مورد نكوهش ، بلكه به نكوهش نزديكترند ، 3 - و گروهى كه تبهكارند و با بدى سازگار و موافق ، كه براى خود و سلطان مايهء بدبختى و نكوهشند .
44 - سه چيز است كه تمام مردم بدان محتاجند : امنيّت ، و عدالت ، و فراوانى ( رفاه ) .
45 - سه شخص زندگى را تيره و تار مىسازند : حاكم ستمگر ، و همسايهء بد ، و زن بدزبان .
46 - هيچ جا و مكانى جز با سه چيز دلپذير و مطبوع نيست : 1 - هواى خوش و نيكو ، 2 - آب فراوان و گوارا ، 3 - و زمين حاصلخيز .
47 - سه چيز پشيمانى ببار آرد : بخود نازيدن ، و بر هم باليدن ، و ستيزه بر سر قدر و منزلت .
48 - سه چيز در سرشت آدمى آميخته شده است : حسادت ، حرص ، و شهوت .
49 - سه خصلت است كه با بودن يكى از آنها ؛ هر سه تاى آن صفات در بزرگداشت و احترام و زيبائى او مرتّب و منظَّم شوند : پارسائى ، يا بخشش ، يا شجاعت و دلاورى .

302

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 302
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست