responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 295


پسر نعمان ! هر كس به دشنام گوى ما گوش دهد خلاف خواست خدا رفتار كرده ( از دستور خدا سرپيچى كرده ) ، و هر كس كه براى ما خشم گيرد و بجهت عدم توان انتقام آن را فرو خورد در بالاترين درجه [ بهشت ] با ما خواهد بود . و هر كس روزش را با افشاى راز ما آغاز كند ، خداوند وى را مقهور تيزى شمشير و تنگناى زندان سازد .
پسر نعمان ! علم را براى سه چيز مجوى و دنبالش مباش : 1 - با آن خودنمائى كنى ، 2 - و [ بدان ] مباهات و فخر كنى ، 3 - و ستيزه جوئى و كشمكش [ بحث و جدل ] كنى . و دانش را براى سه چيز رها مكن : 1 - ميل به نادانى ، 2 - بىاعتنائى به دانش ، 3 - و خجالت از مردم . دانش بىنشر همچون چراغ زير پوشش است .
پسر نعمان ! براستى كه خداوند جليل و عزيز هر گاه خير بنده اى را بخواهد نقطه اى سفيد در دلش جاى دهد ، در نتيجه دلش به گردش درآمده و حقجو گردد ، سپس به عقيده و مرام شما شتابانتر از مرغ به آشيانه اش گرايد .
پسر نعمان ! براستى كه خداوند حبّ و دوستى ما خاندان را از گنجينه‌هاى آسمانى زير عرش - همچون گنجينه‌هاى طلا و نقره - فرو فرستد ، و جز به اندازه نازل نكند ، و آن را جز به بهترين مردمان عطا نكند ، و براستى خداوند را ابرى است همچو ابر باران ، كه هر گاه بخواهد يكى از افراد محبوب خلقش را بدان مخصوص سازد ، به آن ابر فرمان دهد تا به نطفهء رشد كرده يا جنين [ آن فرد ] در شكم مادرش ببارد .
نامهء امام صادق عليه السّلام به گروهى از شيعيان و يارانش امّا بعد ، از پروردگارتان درخواست عافيت كنيد ، و افتاده و باوقار باشد ، و آرامش و آبروى خود را نگهداريد ، و از آنچه افراد صالح پرهيز كردند شما نيز دورى كنيد ، [ در برخورد ] با اهل باطل رعايت ادب و نزاكت را بنمائيد ، با ستمشان بسازيد و آن را تحمّل كنيد ، زنهار ! مبادا با آنان ستيز كنيد ، و هنگامى كه همنشين و معاشر و طرف بحثشان شديد - كه هيچ گريز و چاره اى هم از آن نيست - نوع رفتارتان با آنان بر اساس تقيّه و مخفىكارى كه دستورى است الهى ؛ باشد .
پس اگر بدين خاطر [ عدم تقيّه ] گرفتارشان شويد ؛ به آزارتان پردازند و در چهرهء شما مخالفت و بدخواهى را دريابند ، و اگر خداوند شرّشان را از سرتان كوتاه نساخته بود گستاخانه و بىپروا بر شما يورش مىبردند . و [ آنان ] آنچه از دشمنى و نفرت كه از شما در سينه دارند از آنچه اظهار مىدارند بيشتر است . در حالى كه محلّ

295

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 295
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست