responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 284


بحال آنان كه از نماز غفلت نمايند ، و در گوشه هائى خلوت بخسبند ، واى بحال آنان كه در روزگار سستى و ضعف دين ؛ خدا و آياتش را مسخره كنند [ و بنا بفرمايش إلهي در سورهء آل عمران ، آيهء 77 ] : * ( أُولئِكَ ) * ( الَّذين ) * ( لا خَلاقَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ وَلا يُكَلِّمُهُمُ الله [ وَلا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ ] يَوْمَ الْقِيامَةِ وَلا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ ) * ، يعنى : « آنان [ كسانى هستند كه ] در آخرت بهره اى ندارند ، و خداوند در روز رستاخيز نه با آنان سخن گويد [ و نه بديشان با نظر رحمت نگاه كند ] ، و نه آنان را از آلودگى پاك سازد ، و ايشان را عذابى است دردناك » .
پسر جندب ! هر كس كه شب را بروز رساند و غصّه اش جز رهائى از آتش دوزخ باشد ؛ امرى بزرگ را كوچك و خوار شمرده ، و [ با اين كار ] در برابر سودى ناچيز از پروردگارش دورى نموده است ، و هر كس كه برادرش را بفريبد و تحقير نمايد و با او درافتد خداوند دوزخ را جايگاهش سازد . و هر كس بر مؤمنى حسادت كند ، [ نور ] ايمان در دلش همچون نمك در آب ذوب شود .
پسر جندب ! هر كس كه شب را بروز رساند و نگران چيزى جز رهائى از آتش دوزخ باشد ؛ امرى بزرگ را كوچك و خوار شمرده و [ با اين كار ] در برابر سودى ناچيز از پروردگارش دورى نموده است . و هر كس كه برادرش را بفريبد و تحقير نمايد و با او درافتد [ در اين صورت ] خداوند دوزخ را جايگاه او مىسازد . و هر كس بر مؤمنى حسادت ورزد [ نور ] ايمان در دلش همچون نمك در آب ذوب شود .
پسر جندب ! آن كس كه در راه برآمدن حاجت برادرش گام بردارد عملش همچون سعى بين صفا و مروه است . و [ درجهء ] آن كس كه نياز حاجتمندى را برآورده همچون شهيد راه خدا در جنگ بدر و احد باشد ، و خداوند هيچ امّتى را جز بجهت بىاعتنائى به حقوق برادران فقيرشان عذاب نكند .
پسر جندب ! به شيعيان ما ابلاغ نما و بگو : مبادا تحت تأثير عقايد گوناگون قرار گيريد ! كه بخدا سوگند [ اسباب ] رسيدن به دوستى و ولايت ما جز در پرتو پارسائى و تلاش در دنيا و مساوات با برادران در راه خدا ميسور نخواهد بود و بدان نتوان رسيد . و كسى كه به مردمان ستم مىكند از شيعيان ما نيست .
پسر جندب ! جز اين نيست كه شيعيان ما به چند ويژگى و خصلت شناخته مىشوند : سخاوت ، بخشش به برادران ، خواندن پنجاه ركعت نمازهاى شبانه روز ( يعنى : 17 ركعت نمازهاى واجب ، و 33 ركعت نوافل ) ، شيعيان ما همچون

284

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 284
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست