responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 283


پسر جندب ! دير زمانى است كه بناى جهل و نادانى آبادى گرفته ، و پايه هايش محكم گشته ، و اين بدان خاطر است كه دين خدا را بازيچه گرفتند ، تا آنجا كه عابد تقرّب جويندهء بخدا قصدى جز خدا دارد ، اينانند ستمكاران .
پسر جندب ! اگر شيعيان ما پايدارى كنند ؛ فرشتگان با آنان دست دهند ، و ابر بر سرشان سايه افكند ، و همچون [ روشنائى ] روز بدرخشند ، و از آسمان و زمين قوت و روزيشان برسد ، و هيچ چيزى از خدا نخواهند جز آنكه عطايشان فرمايد .
پسر جندب ! در بارهء گنهكاران از همكيشانتان جز سخن خير چيز ديگرى مگو ، و از خداوند براى آنان طلب توفيق و درخواست بخشش كنيد ، و هر آن كس كه ما را بخواهد و دوست بدارد و دشمنانمان را به دوستى نگيرد ، و آنچه [ را از دين ] مىداند بگويد ، و از آنچه آگاهى ندارد يا برايش مشكل است خموشى گزيند [ با داشتن اين خصوصيّات ] او از اهل بهشت است .
پسر جندب ! آن كس كه تنها بر عمل خود تكيه كند هلاك مىشود ، و كسى كه با پشت گرمى به رحمت الهى ، گستاخانه و بىپروا گناه كند نجات نيابد ، پرسيدم پس چه كسانى اهل نجاتند ؟ ! فرمود : آنان كه ميان بيم و اميد بسر برند ، گوئى از سر شوق ثواب ؛ و هراس از عذاب گوئى دلهاشان در چنگال پرنده اى [ شكارى ] است .
پسر جندب ! هر كس اين موضوع كه خدا حوران بهشتى را بهمسريش درمىآورد ؛ و تاج نور بر سرش مىنهد خوشحال مىكند ، بايد برادر مؤمنش را دلشاد سازد .
پسر جندب ! از خواب شب و گفتار روز بكاه ، كه هيچ عضوى در بدن كمسپاستر از چشم و زبان نيست ، آرى مادر سليمان عليه السّلام خطاب به فرزندش گفت : اى پسر جانم ، از خواب [ زياد در شب ] پرهيز كن ، كه پرخوابى در آن روز كه مردمان محتاج كردارشان هستند - تو را تهيدست و فقير مىسازد .
پسر جندب ! براستى كه شيطان دامهائى دارد كه با آنها شكار مىكند ، پس ، از تورها و دامهايش برحذر باشيد ، پرسيدم : اى زادهء پيامبر آنها چيستند ؟ فرمود : امّا دامهاى شيطان ؛ ممانعت از نيكى با برادران است ، و امّا تورهاى شيطان ؛ خواب ماندن از انجام نمازهاى واجب است . بدانيد كه هيچ عبادتى همچون گام برداشتن براى نيكى كردن به برادران ( يعنى : همكيشان ) و ديدار آنان نيست . واى

283

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 283
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست