responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 277


و نيكوكارى به خانواده عمر را طولانى كند .
31 - زنهار ! بپرهيز از تنبلى و بىحوصلگى ، چرا كه آن دو كليد هر بدى و شرّ مىباشند ( يعنى موجب و سبب هر بدى و شرّند ) . فرد تنبل هيچ حقّى را ادا نمىكند ، و آدم بىحوصله پاى هيچ حقّى نمىايستد ( يعنى : بر هيچ حقّى پايدارى نمىورزد ) 32 - هر كس كه برادرى را در راه خدا بدست آورد ، و بر اساس ايمان به خدا و وفادارى به آئين برادرى با او رفاقت كند ، و اين عمل را تنها براى رضاى خدا انجام دهد [ در اين صورت ] پرتوى از نور الهى ، و امان از عذابش را سود برد ، و حجّت و عذرى نجات بخش در روز قيامت و عزّتى پايدار و نامى بلند نصيبش گردد .
زيرا فرد مؤمن نه به خدا موصول است و نه از او مفصول ، پرسيدند : اين جمله چه مفهومى دارد ؟ ! فرمود : وصل و پيوستهء بخدا نيست ؛ كه او باشد ، و جداى از او هم نيست كه از او نباشد .
33 - بر دغلى و كجى آدمى همان بس كه بيناى عيب ديگران باشد و كور و نابيناى عيب خود ، يا اينكه ديگران را بر چيزى عيب گيرد كه خود توان ترك آن را ندارد و يا همنشين خود را با مطالبى ياوه و بيهوده آزار رساند .
34 - فروتنى [ يعنى : ] 1 - خشنود باشى به نشستن در جايى كه از مقامت پستتر است ، 2 - با هر فردى كه برخورد نمودى سلام كنى ، 3 - و بحث و جدل را - هر چند كه بر حقّ باشى - ترك گوئى .
35 - مؤمن برادر مؤمن است ، از اين رو نه او را دشنام گويد ، و نه محرومش سازد ، و نه بدو گمان بد برد .
36 - امام باقر عليه السّلام به فرزندش فرمود : نفس خود را به شكيبائى و پايدارى بر حقّ وادار كن ، زيرا اگر كسى چيزى را در انجام حقّ دريغ كند ؛ چند برابر آن را در باطل بپردازد .
37 - كسى كه سهمش تندخوئى شد ؛ ايمان از او در حجاب گشت .
38 - خداوند از فرد ناسزاگوى بد زبان بيزار است .
39 - خداوند را مجازاتهائى روحى و جسمى است ، همچون تنگى در اسباب زندگى ، و سستى در عبادت ، و هيچ بنده اى به چيزى بدتر از سنگدلى ( قساوت قلب ) عقوبت نشده است .
40 - در روز قيامت گوينده اى فرياد برآرد : كجايند صابران ! ؟ در اين حال گروهى از مردمان برخيزند ، دوباره فرياد زند : كجايند صابران با مشقّت ( جماعتى

277

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 277
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست