responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 267


دور ساختن خشم ، و هيچ معصيتى بپاى دلبستگى به جاودانگى نميرسد ، و هيچ خوارى و ذلَّتى همچون خوارى آزمندى نيست ، زنهار ! مبادا كوتاهى كرده و فرصت را از دست دهى چرا كه آن ميدانى است كه براى اهلش زيان و خسارت ببار مىآورد .
گفتار ديگرى از آن حضرت عليه السّلام به جابر [ جابر گويد ] روزى آن حضرت عليه السّلام از منزل خارج شد در حالى كه ميفرمود : جابر ! بخدا سوگند ، شب را غمگين و دل نگران به صبح رساندم ، پرسيدم : فدايت گردم ! غم و دل نگرانيتان براى چيست ؟ براى دنيا ؟ ! فرمود : نه جابر بلكه غم و اندوهم نگرانى از آخرت است ، جابر ! هر كس آن پاكى حقيقت ايمان بر دلش وارد شود ديگر كمتر توجّهى به هيچ زيور دنيائى نكند ، براستى خوشى بزيور دنيا فقط و فقط بازى است و سرگرمى ، و بىشكّ سراى آخرت ، زندگانى [ راستين ] است .
جابر ! در خور و شايستهء فرد مؤمن نيست كه به خوشى زندگى اين سرا تكيه و اعتماد كند ، و اين را بدان كه دنياپرستان همان جماعت غافل و فريبكار و نادانند ، و دلدادگان به آخرت همان مؤمنان و عملكنندگان ( تلاشگران ) و زاهدانند كه اهل دانش و فهم ، و نيز اهل انديشه و اندرز و آزمونند ، كه بهيچ وجه از ياد خدا بودن خسته و ملول نمىشوند .
جابر ! اين را بدان كه بدون هيچ شكَّى پرهيزگاران همان توانگرانند ، كه اندك از دنيا بىنيازشان ساخته ، و هزينه و خرجشان ناچيز است ، اگر كار خيرى را فراموش كنى بيادت آورند ، و چون آن را انجام دهى ياريت كند ، خواست دل و لذّتشان را پشت سر انداختند ، و طاعت پروردگارشان را پيش رويشان مقدّم داشتند ، و به راه خير و ولايت دوستان خدا نگريستند ، پس در نتيجه به آنان دل بستند و بديشان گرويدند و از آنان پيروى كردند .
[ جابر ! ] در اين دنيا چنين منزل گزين كه آن را همچون باراندازى در نظر گيرى كه در آن بار انداخته و ساعتى بعد كوچ خواهى كرد ، يا همچون ثروتى دان كه در خواب بينى كه بدان بهره مند شده و بدان خاطر خوشحال و مسرور گردى ، سپس از خواب بيدار شوى در حالى كه هيچ چيزى در دست ندارى ، و من تنها بدين جهت برايت مثالى زدم تا در صورت توفيق الهى در آن انديشه كنى و آن را بكار بندى .
پس اى جابر ، آنچه از آئين و حكمت الهى كه بتو سپردم آن را نگهدار ، و از در خيرخواهى وارد شو و ببين كه خداوند در زندگيت و بطور كلَّى در نزد تو داراى

267

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 267
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست