responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 254


پژمرده شود و آن را زرد بينى و آنگاه خشك و شكسته و خرد گردد ؛ - و در آن جهان عذابى سخت و نيز آمرزشى از سوى خدا و خشنودى اوست ، و زندگانى اين جهان جز كالاى فريبندگى نيست ، به سوى آمرزشى از پروردگارتان و بهشتى كه فراخى آن همچون پهناى آسمان و زمين است [ و ] براى كسانى كه به خداى و پيامبرانش ايمان آورده‌اند آماده شده ، [ از يك ديگر ] پيشى گيريد ، اين فزون بخشى خداست كه آن را به هر كس كه خواهد مىدهد ، و خدا داراى فزون بخشى بزرگ است - حديد : 20 إلى 21 » . و نيز فرمايد : * ( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا الله وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا الله إِنَّ الله خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ . وَلا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا الله فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ ) * ، يعنى : « اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد ، از خدا پروا كنيد ، و هر كسى بايد بنگرد كه براى فردا ( يعنى روز رستاخيز ) چه پيش فرستاده است ، و از خدا پروا داشته باشيد كه خدا بدان چه مىكنيد آگاه است . و مانند كسانى نباشيد كه خداى را فراموش كردند و خدا خودشان ( يعنى تدبير حال خويشتن ) را فراموششان ساخت ، اينانند بدكاران - حشر : 18 إلى 19 » .
پس از خدا پروا كنيد اى بندگان خدا و انديشه نمائيد و براى آنچه آفريده شده‌ايد كار كنيد ، كه بىشكّ خداوند شما را بيهوده نيافريده و مهمل رها نساخته ، و خود را به شما شناسانده ، و فرستاده اش را به سوى شما فرستاده ، و كتاب خود كه شامل حلال و حرام و دلائل و مثلها است بر شما نازل فرموده ، پس از خدا پروا كنيد ، كه پروردگارتان اقامهء دليل نموده و فرموده : * ( أَ لَمْ نَجْعَلْ لَه عَيْنَيْنِ ، وَلِساناً وَشَفَتَيْنِ ، وَهَدَيْناه النَّجْدَيْنِ ) * ، يعنى : « آيا براى او دو چشم نساخته‌ايم [ كه بدان مىبيند ] ؟ و زبانى [ كه بدان سخن مىگويد ] و دو لب [ كه دهان او را مىپوشاند و در سخن گفتن و خوردن و آشاميدن به او كمك مىكند ] ؟ ، و او را دو راه [ خير و شرّ ] ننموديم ؟ - بلد : 8 إلى 10 » ، پس همين آيات بر شما حجّت است ، از اين رو تا آنجا كه توان داريد رعايت تقواى الهى را بنمائيد ، چرا كه هيچ قدرت و توانى نيست جز بيارى خدا ، و هيچ توكَّلى نيست مگر بر او ، و صلَّى الله على محمّد [ نبيّه ] و اله .
نامهء پندآميز امام سجّاد عليه السّلام به محمّد بن مسلم زهرى اميدوارم خداوند ما و تو را از گرفتاريها حفظ كند و در بارهء دوزخ به تو رحم كند ، امروز حال تو بگونه اى شده كه هر آشنا را سزد كه بر تو رحم آرد ، بىشكّ بار نعمات الهى بر تو سنگين شده ، چرا كه تنى سالم و عمرى درازت داده ، و دلائل و

254

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 254
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست