responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 220


غافليد و بدان بىتوجّه ! و شما از اين لحاظ گرفتارترين مردميد ! و سهم بيشترى از اين مصيبت را دارائيد ، زيرا شما در حفظ مقام رفيع علمى دانشمندان ، مغلوب و دچار شكست شديد ، و اى كاش مىدانستيد ، يا كوشش و تلاشى داشتيد .
اين بدين خاطر است كه زمام امور بدست افرادى است ، كه عالم به احكام خدا ، و حلال و حرامند ، و شمائيد كه داراى اين مقام بوديد و از دستتان گرفتند ، و آن را تنها بدين سبب از شما بتاراج بردند كه از حقّ پراكنده شديد ، و در سنّت [ پيامبر ] - با وجود دليل روشن - اختلاف كرديد ، در حالى كه اگر بر آزار و گرفتاريها شكيبائى كرده بوديد ، و در راه خدا مخارج را تحمّل مىنموديد ، زمام امور الهى به شما برمىگشت ، و از جانب شما به اجرا درمىآمد ، و به شما ارجاع مىشد ، امّا [ افسوس ! ] كه در حفظ مقام خود پايه‌هاى ظلم و ستم را استوار ساختيد ، و زمام امور خداوندى را بدست ايشان سپرديد ، تا با شبهه و ترديد كار كنند ، و در شهوت و دلخواه خود پيش رفته و در آن غوطه ور باشند ، و آنچه موجب سلطهء اينان بر اين مقام شد ؛ گريز و ترس شما از مرگ ؛ و خشنوديتان بزندگى اين سرا بود ، كه چند روزه و ناپايدار است . افراد ناتوان را زير دست ايشان ساختيد ، تا برخى را برده و مقهور كنند ، و برخى را براى لقمه نانى بيچاره ! و مملكت اسلامى را با نظرات [ فاسد ] خود دستخوش تغيير و تحوّل قرار بدهند ، و در جهت پيروى از اشرار ؛ و دليرى و جرأت بر جبّار ، رسوائى و هوسرانى را براى خود هموار و صاف سازند ، در هر شهرى گوينده اى از ايشان بر فراز منبر داد سخن مىدهد ، و همه جا در تصرّف و تحت نفوذ ايشان است ، و دستشان در همه جا باز مىباشد ، و مردمان بىهيچ دفاعى بردهء آنان و در اختيار ايشانند ، و عاجز از هر گونه دفاع از خود در بين زورگوئى معاند ، و فرمانروائى سختگير بر ناتوان - كه هيچ اعتقادى به خدا و معاد ندارد - گرفتارند ، شگفتا ! و چرا در شگفت نباشم ، در حالى كه زمين در تصرّف خائنى است بيدادگر ، و باجگيرى نابكار ، و تحت نفوذ مردى است نامهربان و بىترحّم بر مؤمنان . و خدا در آنچه ما در كشمكش آنيم حاكم باشد ، و همو به حكم خود در بين ما داورى نمايد .
خداوندا ! تو خود آگاهى كه آنچه از ما گفته شد نه به جهت چشم داشت در سلطه گرى بود ، و نه به آرزوى مال دنيا ، ليكن براى آن بود تا نشانه‌ها و آثار دينت را نمايان سازيم ، و در شهرهايت اصلاح كنيم ، باشد كه بندگان ستم ديده ات آسوده خاطر گردند ، و در پرتو آن امنيّت به واجبات و آداب و دستورات عمل كنند ، پس چون شما ياريمان نكرديد و در بارهء ما انصاف نداشتيد بنا بر اين ستم

220

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 220
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست