responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 211


اين صورت بدو گفته شود كه به ديوار بول كند ، پس اگر به ديوار اصابت كرد ، او مرد است ، و اگر به عقب ريخت - همچون بول كردن شتر - او زن است . و امّا آن ده چيزى كه هر كدام از ديگرى سختتر است : سختترين چيزى كه خداوند آفريد سنگ بود ، و سختتر از آن آهن ، و سختتر از آهن ، آتش است ، و سختتر از آتش ؛ آب ، و از آن سختتر ، ابر ؛ و سختتر از ابر ، باد ؛ و از باد سختتر ، فرشته ، و سختتر از فرشته ، فرشتهء مرگ ، و از فرشتهء مرگ سختتر خود مرگ ، و سختتر از مرگ فرمان خدا است .
فرد شامى [ پس از شنيدن اين پاسخها ] گفت : به يقين گواهى مىدهم كه تو فرزند رسول خدائى ، و اينكه « على » وصى « محمّد » است . سپس اين جوابها را نوشت و براى معاويه برد ، و معاويه نيز آن را براى پادشاه روم ارسال داشت . پس هنگامى كه آن نامه بدست پادشاه روم رسيد گفت : من فكر مىكنم كه اين جوابها از معاويه نباشد ، و آن جز از معدن و سرچشمهء نبوّت نيست .
گفتار آن حضرت در بارهء « استطاعت » حسن بصرىّ نامه اى بدين مضمون به امام حسن عليه السّلام نگاشت : « امّا بعد ؛ بىشكّ شما جماعت بنى هاشم كشتى روان در طوفان سهمگين ، و نشانه‌هاى تابان مشهوريد ، يا همچون كشتى نوح عليه السّلام كه اهل ايمان بر آن سوار شدند و مسلمانان در آن نجات يافتند . اى فرزند رسول خدا اين نامه را هنگام اختلافمان در مسألهء » قدر « و سرگردانيمان در مسألهء » استطاعت « برايت نگاشتم ، پس ما را از عقيدهء خود و پدرانت باخبر ساز ، كه يقينا دانش شما برگرفته از علم خدا است ، و شما حجّتهائى بر مردم مىباشيد و خدا حجّت بر شما است ، فرزندانى كه برخى از ايشان از برخى ديگرند ، و خدا شنوا و داناست » .
پس امام حسن عليه السّلام اين گونه او را جواب فرمود : « بنام خداوند بخشندهء مهربان ؛ نامه ات بدستم رسيد ، و اگر بخاطر سرگردانى و حيرت - كه از آن ياد كردى - در تو و درگذشتگانت نبود تو را آگاه نمىكردم ، امّا بعد ؛ هر كس ايمان نياورد به » قدر « چه خوب و چه بدش كه خداوند آن را مىداند او كافر است . و كسى كه گناهان را به خدا باز گرداند فاجر و تبهكار است . خداوند نه به زور طاعت شود ، و نه به قهر و چيرگى معصيت ، و بندگان را از روى مسامحه و غفلت ، بىفائده رها نساخته ، بلكه اوست مالك آنچه به آنان داده ، و تواناى بر آنچه ايشان را بر آن توانا ساخته ، بلكه آنان را از روى اختيار و انتخاب فرمان داده ، و

211

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 211
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست