responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 169


آگاه باشيد كه با حفظ اساس دستورات الهى و پرهيزگارى ديگر پائين آمدن سطح دنيايتان به شما ضررى نمىرساند . و همين طور حفظ متاعى از دنيا پس از ناديده گرفتن دستور پرهيزگارى ديگر سودى بحالتان نخواهد داشت ، بر شما باد اى بندگان خدا كه تسليم امر خدا ، و خشنود به قضا و شكيبا بر بلاى او باشيد .
امّا اين غنائم هيچ كس را در آن بر ديگرى رجحان و برترى نيست ، هم اينك خداى عزّ و جلّ سهم و قسمت هر فرد را معيّن نموده است ، پس آن مال خداست و شما بندگان مسلمان او هستيد ، و اين كتاب خدا است كه بدان اعتراف نموده‌ايم و بر حقّانيّت آن گواهى داده‌ايم ، و بر آن سر تسليم فرود آورده‌ايم ، و سرگذشت پيامبران نيز در پيش رو داريم ، بنا بر اين آن را بپذيريد - خدا شما را رحمت كند - در اين صورت هر كس كه بدين امر رضايت نداد هر نوع كه خواهد روى گرداند . زيرا بر كسى كه به طاعت الهى گردن نهد و به حكم او قضا و دادگرى كند هيچ وحشتى نيست ، آنانند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهيگين شوند ، و آنانند رستگاران . و از خدايمان ؛ پروردگار و معبودمان درخواست مىكنيم كه ما و شما را از اهل طاعت خود قرار دهد ، و شور و شوقمان را در آنچه نزد اوست مقرّر دارد . آنچه را كه شنيديد من بدان رفتار خواهم كرد و براى خود و شما از خدا طلب آمرزش مىكنم .
از سخنان آن حضرت عليه السّلام پيرامون مصرف مناسب و بجاى مال چون جماعتى از ياران آن حضرت در صفّين رفتار معاويه را - در بذل و بخشش اموال به طرفداران خود - مشاهده نمودند - و مردم همه دنياپرستند - به أمير مؤمنان عليه السّلام گفتند : اين اموال را بخشش كن و اشراف و بزرگان و آن كسانى كه بيم مخالفت يا پيوستن ايشان به دشمن مىرود را بر ديگران ترجيح بده ( به آنان بيشتر عطا كن ) تا زمانى كه اوضاع بر وفق مرادت گشت آنگاه دادگرى در ميان رعيّت و تقسيم عادلانهء اموال را انجام ده .
أمير مؤمنان عليه السّلام فرمود : مرا فرمان مىدهيد كه پيروزى را با ستم در حقّ مسلمانانى كه والى ايشانم طلب كنم ؟ بخدا سوگند تا شب و روز برقرارند و ستارگان در پى هم روان هرگز چنين نكنم ! و در صورتى كه مال مسلمين از خودم بود نيز همگان را برابر مىداشتم تا چه رسد به اينكه مال تنها متعلَّق به خود ايشان است

169

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 169
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست