responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 168


دوست دارد و گناهانتان را بيامرزد ، و خدا آمرزگار و مهربان است - آل عمران : 31 » « و خدا و پيامبر را فرمان بريد پس اگر رو بگردانيد خدا كافران را دوست ندارد » .
سپس با صدائى بلند فرياد كرد : اى گروه مهاجر و انصار ، و اى مسلمانان ، آيا بر خدا و رسول او منّت مىگذاريد كه اسلام آورده‌ايد ؟ . در حالى كه بر خدا و رسول اوست كه بر شما منّت گذارند اگر از راستگويان بوده باشيد . سپس فرمود : آگاه باشيد ، همانا هر كس كه روى به قبلهء ما دارد و از گوشت حيوان سربريدهء ما مىخورد ، و گواهى مىدهد كه هيچ معبودى جز الله سزاوار ستايش نيست و اينكه محمّد بنده و رسول خدا است ، در اين صورت ما با او بر اساس دستورات و قوانين اسلام رفتار مىكنيم و از بودجه‌هاى اسلام بهره مندش مىسازيم ، هيچ كس بر ديگرى فضل و برترى جز به تقوا و طاعت الهى ندارد . از خداوند خواهانم كه ما و شما را از زمرهء پرهيزگاران و اوليا و دوستان خود قرار دهد ؛ افرادى كه نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين شوند .
سپس فرمود : آگاه باشيد ! اين دنيا كه شما نسبت به آن تا اين اندازه آرزومند و شيفته گشته‌ايد ، و آن نيز گاهى شما را مىپذيرد و گاهى از خود مىراند ، خانه و منزلى نيست كه براى آن خلق شده و نه آنكه به سوى آن دعوت شده باشيد .
هشيار باشيد ! كه نه دنيا براى شما باقى ماند و نه شما براى آن ، در اين صورت مبادا جلوهء ظاهر و زودگذر آن شما را بفريبد كه بدون ترديد از آن بر حذر شده‌ايد ، و چگونگيش معرّف حضورتان نيز شده است ، و پيش از اين آن را آزموده و سرانجامش را خود خوش نداشته‌ايد . خدا شما را رحمت كند ! پس به سوى منازلى كه مأمور به آبادانى آنها شده‌ايد بشتابيد كه آن آباد و معمورى است كه هرگز ويرانى ندارد ، و پاينده اى است كه تباهى ندارد . خداوند شما را بدان تشويق نموده و به سوى آن فراخوانده و براى شما در آن پاداش و ثواب مقرّر داشته است .
پس اى جماعت مهاجر و انصار و اى اهل دين خدا نيك بنگريد ، آنچه را كه بدان در كتاب خدا معرّفى شده‌ايد ، و آن مقام و جايگاهى كه در نزد رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم داشتيد و براى آن تلاش مىكرديد آيا براستى ملاك برترى و فضيلت شما به خاندان و نژاد بود يا به نوع كردار و طاعت ؟ ! خدا شما را رحمت كند ! پس نعمتهاى الهى را در پرتو خويشتن دارى و رعايت حال آن جماعتى كه خدا در كتاب خود دستور به نگهدارى آنان و انجام اوامرشان فرموده ، بر خود كامل كنيد .

168

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 168
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست