responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 161


چه در نهان و چه در آشكار . و هر گاه تو در بين مردم قضا راندى جانب فروتنى را از دست مده ، نرمخو باش و گشاده رو .
و مساوات و برابرى را در نگاه و نيم نگاهت رعايت كن ، تا نه بزرگان به حمايت تو از ايشان طمع ورزند ، و نه افراد ناتوان و ضعيف از عدالت تو بر آنان مأيوس . و اينكه [ در هنگام قضا و داورى ] از ادّعاكننده درخواست شاهد كنى ، و از آن كس كه بر عليه او ادّعا شده سوگند و قسم بخواهى . و هر كس كه با برادرش صلحى كرد صلحش را امضا كن ، مگر صلحى كه حلالى را حرام يا حرامى را حلال نمايد . دانشمندان دينى و راستگويان و وفاداران و افراد باحيا و پرهيزگار را بر جماعت نابكار و دروغگو و حيله گر ترجيح ده و مقدّم بدار ، و آن گونه رفتار كن تا افراد صالح و نيكوكار در شمار برادران و دوستان تو باشند ، و تبهكاران و حيله گران از دشمنانت به حساب آيند .
زيرا محبوبترين برادرانت آنانند كه در ياد خدا از همه ذاكرتر و در خوف الهى از همه بيمناكترند ، و من اميد آن دارم كه - به خواست خدا - از شمار ايشان باشى .
و من شما را به رعايت تقواى الهى در آنچه از آن بازخواست شويد ، و از آنچه سرانجام كارتان بدان جا كشد سفارش مىكنم ، زيرا خداوند در كتابش فرموده : * ( كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ ) * يعنى : « هر كسى در گرو كارى باشد كه كرده است - مدّثّر : 38 » ، و نيز فرموده : * ( وَيُحَذِّرُكُمُ الله نَفْسَه وَإِلَى الله الْمَصِيرُ ) * يعنى : « و خداوند شما را از [ نافرمانى يا عذاب ] خويش بيم مىدهد و بازگشت به سوى خداست - آل عمران : 28 » ، و همچنين فرموده : * ( فَوَ رَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ، عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ ) * يعنى : « به پروردگارت سوگند كه همگى آنان را بازخواست مىكنيم از آنچه انجام مىدادند - حجر : 92 و 93 » . پس بر شما باد به رعايت تقواى الهى زيرا كه آن در جمعآورى خيرات از همه پيش است و مقدّم ، و در پرتو آن به چنان خيرى مىتوان دست يافت كه با هيچ چيز ديگرى بدست نيايد ، خداوند فرمايد : * ( وَقِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا ما ذا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قالُوا خَيْراً لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هذِه الدُّنْيا حَسَنَةٌ وَلَدارُ الآخِرَةِ خَيْرٌ وَلَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقِينَ ) * يعنى : « و به كسانى كه پرهيزگارى كردند گفته شود : پروردگار شما چه چيزى فرو فرستاده است ، گويند : خير را ، براى كسانى كه نيكوئى كردند در اين جهان نيكى است ، همانا سراى آخرت بهتر است ، و چه نيكوست سراى پرهيزگاران - نحل : 30 » .
آگاه باشيد اى بندگان خدا كه پرهيزگاران هم بهرهء دنيا بردند و هم سود آخرت ، با اهل دنيا در دنياشان شريك شدند در حالى كه اهل دنيا در آخرت با

161

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 161
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست