responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 146


تعريف آن حضرت عليه السّلام از پرهيزگاران پس از حمد و ثناى الهى فرمود : به درستى كه پرهيزگاران در سراى دنيا داراى اين صفات برجسته‌اند : گفتارشان راست ، شعارشان ميانه روى ، و رفتارشان فروتنى است ، به فرمانبرى تسليم اوامر الهى . ديدگانشان را از آنچه خدا ممنوع داشته پوشانيده ، و گوشهاشان را بر طلب دانش واداشته‌اند . در گرفتارى و آسودگى حالشان يكسان است . و اگر نبود أجل و سرآمد معيّنى كه خداوند براى ايشان مقرّر داشته از شوق پاداش الهى و يا از هول مجازات ؛ بقدر يك چشم بر هم زدن روحهاى آنان در جسمهاشان آرام نمىگرفت . آفريدگار جهان در فكر و انديشهء ايشان بزرگ است ، از اين رو هر چه جز اوست در ديدگانشان خوار و كوچك . رابطهء آنان با بهشت به مانند كسانى است كه آن را ديده و در آسايشش بسر برده‌اند . و با دوزخ همچون كسانى هستند كه آن را مشاهده كرده و درونش در شكنجه‌اند . دل پرهيزگاران اندوهگين ، و مردم از گزندشان در امان ، بدنهاشان لاغر ، و نيازهاشان كم و سبك ، و ارواحشان عفيف و پاك است ، و كمك و ياريشان به اسلام فراوان . دورانى كوتاه را شكيبائى كردند تا آسايشى دراز مدّت را - كه خداى بخشنده براى ايشان فراهم ساخته - به دنبال آورد . دنيا آنان را خواست و آنان دنيا را نخواستند . آنان را طلبيد ولى درمانده و عاجزش ساختند .
امّا شب هنگام ؛ پيوسته برپا ايستاده و آيات قرآن را با تأمّل و درنگ به گونه اى خوانند كه با آن جان خويش را محزون سازند و داروى درد خود را به دست آرند .
اندوهشان به جهت گريهء بر گناهان و درد زخمهاى دل بالا گيرد و به جوش و خروش آيد . پس آنگاه كه به آيه اى بگذرند كه در آن تشويق و اميدوارى است با علاقهء بسيار به آن روى آورند و چنان مشتاقانه به آن دل دهند كه گوئى آن پاداش وعده شده در پيش چشمشان حاضر است . و هر گاه به آيه اى كه از آن بيم و تهديد برآيد بگذرند گوشهاى دلشان را بدان نهند كه گوئى صداى ناله و زارى و فرياد آن در بيخ گوششان طنين انداز است . پس آنان با ركوع پشتها را خم كنند ، و با سجده پيشانى و كف دستها و سر انگشت پاها را بر زمين نهند ، و با اين كار پيوسته از خداى بزرگ درخواست رهائى از عذاب دوزخ كنند .
امّا روز هنگام ؛ از زمرهء حكيمان و دانشمندان ؛ و نيكان خداترس باشند .
آرى ترس از خدا آنان را به مانند تيرهاى تراشيده ، لاغر و نحيف ساخته است .

146

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 146
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست