responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 142


( سراى آخرت ) ، و پشت به چيزى كنند كه كنون روى بدان نهاده بودند ( سراى دنيا ) ، پس نه بدان چه از خواسته هايشان كه رسيده بودند سودى جستند ، و نه از آنچه كه طلب نمودند و به آن نائل آمدند نفعى كردند ، و نه از امورى كه به دست آوردند لذّتى بردند ، و تماما وبال آنان شد ، و كار بدان جا كشيد كه از آنچه كه به دنبالش دوان بودند گريزان شدند .
و من شما را از اين چنين لغزشگاهى بر حذر مىدارم ، و به رعايت تقواى خداوند - كه جز آن سودى نمىبخشد - فرمان مىدهم ، پس چنانچه كسى راستگوست بايد از خود سود برد ، بنا بر آنچه در ضميرش پنهان ساخته است ، چرا كه بينا و زيرك تنها كسى است كه : شنيد و انديشه كرد ، و ديد و تشخيص داد ، و از عبرتها سود جست ، و سرانجام در راه و جاده اى هموار و روشن گام نهاد ، و از پرتگاه هواپرستى اجتناب ورزيد و از راه كور دورى نمود . و ( فرد بينا و زيرك هرگز ) گمراهان را - توسّط كجروى در حقّ ، يا انحراف در گفتار و سخن ، يا دگرگونى در صداقت و راستى - بر تباهى خود يارى نكند ، و لا قوّة إلَّا با لله .
بگوييد آنچه برايتان گفته شده ، و براى آنچه روايت شده‌ايد تسليم باشيد ، و خود را بدان چه كه تكليف نشده‌ايد به زحمت نيفكنيد ، چرا كه هر چه كنيد ، يا به زبان رانيد ، و بدان رو نمائيد ؛ مسئوليّت آن تنها بر گردن خود شماست . از شبهه برحذر باشيد ، چرا كه آن براى فتنه پىريزى شده است ، و در پى سهولت و هموارى كارها باشيد . گفتار و كردارتان را در ميان خود بر پايه‌هاى خوبى استوار سازيد ، و فروتنى را بكار بنديد ، ترس و تضرّع را براى خدا شعار خويش سازيد ، و در بين خود به تواضع و انصاف و بخشش و فرو بردن خشم عمل كنيد ، چرا كه آن سفارش خداست . و مبادا بر يك ديگر رشك بريد ، و كينه ورزيد ، زيرا كه آن دو از كردار جاهليّت است ، * ( وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا الله إِنَّ الله خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ ) * ، يعنى : « و هر كسى بايد بنگرد كه براى فردا چه پيش فرستاده است ، و از خدا پروا داشته باشيد ، كه خدا بدان چه مىكنيد آگاه است - حشر : 18 » .
اى مردم از روى يقين بدانيد كه خداوند براى هيچ بنده اى - هر چند تلاشش سخت و حوزهء تدبير و چاره جوئيش وسيعتر گردد ، و رنج و زحمتش افزون شود - بيش از آن نصيبى كه برايش در ذكر حكيم ( قرآن يا لوح محفوظ ) پيش بينى كرده قرار نداده است ، و آنچه را كه در ذكر حكيم برايش مقدّر شده - هر چند كه ناتوان و كم تدبير باشد - تغيير نيابد . اى مردم هيچ فردى با تكيه بر تبحّر خويش نتواند

142

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 142
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست