responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 140


يعنى : « يك ديگر را بر نيكوكارى و پرهيزگارى يارى دهيد ، و كسى را در گناهكارى و ستم بر ديگران يار مباشيد - مائده : 2 » ، و * ( اتَّقُوا الله حَقَّ تُقاتِه وَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ) * ، يعنى : « ترس از خدا را چنان كه شايستهء ترس اوست پيشه كنيد ، و مميريد مگر در حالى كه مسلمان باشيد - آل عمران : 102 » .
اى بندگان خدا ، بدانيد كه آرزو ، خرد را بر باد دهد ، و وعده را تكذيب كند ، و بر غفلت اصرار ورزد ، و حسرت بار است ، بنا بر اين آرزو را دروغ انگاريد چرا كه آن فريب است ، و همانا آرزومند گناهكار است . كردار خود را در ميان آرزو و ترس استوار سازيد پس اگر براى شما شوق و اميدى پديد شد سپاس گزاريد و با آن شوقى ديگر را فراهم سازيد ، چرا كه خداوند براى مسلمين اعلام به نيكى فرموده و براى سپاسگزاران به فراوانى ، زيرا كه من هيچ چيز را مانند بهشت نديدم كه خواهندهء آن خواب باشد و نه مانند دوزخ كه گريزانش به خواب رفته باشد . و هيچ معامله و سودائى را پرسودتر از كسى كه براى آن روزى كوشش مىنمايد كه ذخيره‌ها در آن اندوخته شود و هر پنهانى در آن نمايان شود . و به تحقيق هر كس كه حقّ او را سود ندهد باطل زيانش رساند . كسى را كه هدايت به راهش ندارد به حتم گمراهى به زيانش كشاند . و هر كس كه يقين سودش نبخشد شك و دودلى به خسرانش اندازد . و همانا كه شما بر كوچ كردن مأموريد . و بر كسب توشه نيز راهنمائى شده‌ايد . آگاه باشيد كه من از وحشتناكترين چيزى كه بر شما بيمناكم دو چيز است : درازى آرزو ، و هواپرستى است . آگاه باشيد ! دنيا روى گردانده و فناى خويش اعلام داشته ، و سراى آخرت روى آورده و طلايهء آن آشكار گرديده است ، و آگاه باشيد كه امروز ميدان تلاش و مسابقه است و فرداى قيامت هنگام جائزه ، آگاه باشيد كه جايزهء برندگان بهشت است ، و پايان عقب ماندگان دوزخ خواهد بود ، آگاه باشيد كه شما اكنون در روزهاى مهلتيد كه أجل و مرگ به دنبال دارد ، و به شتاب مىآيد ، پس هر كسى كه در روزگار خود كردارش را پيش از مرگ براى خدا پاك سازد سودش رساند ، و مرگ او را ضررى نرساند . و هر كس كه در روزگار مهلتش كار نكند ( كوتاهى كند ) فرا رسيدن اجل ( مرگ ) به خسرانش كشاند ، و كردارش هيچ سودى برايش نداشته است .
اى بندگان خدا ، براى استوارى دين خود به نماز خواندن در وقت آن ، و پرداخت زكات در موقعش ، و تضرّع و زارى ( به درگاه خدا ) ، و صلهء رحم ، و

140

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 140
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست