responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 138


آن را شناختيد در آن سستى مورزيد كه زيانى آشكار خواهيد ديد اى بندگان خدا ، همانا رعايت پرهيزگارى از دورانديشى است ، و مغرور نشدن به رحمت و فضل خدا از عصمت است .
اى بندگان خدا ، همانا خيرخواهترين مردم به حال خود مطيعترين آنان نسبت به پروردگارش مىباشد ، و پرحيله ترين آنان به خود نافرمانترين ايشان خواهد بود .
اى بندگان خدا ، به راستى هر كس كه خدا را فرمان برد در امان است و شاد ، و هر كه او را نافرمانى كند نوميد و پشيمان گردد و جان سالم بدر نخواهد برد .
اى بندگان خدا ، از خدا طلب يقين كنيد ، زيرا يقين رأس دين است ، و در طلب عافيت به درگاهش زارى كنيد ، زيرا عافيت بزرگترين نعمت است . و آن را براى سراى دنيا و آخرت مغتنم شماريد . و به درگاهش در طلب توفيق لابه كنيد ، چرا كه آن پايه اى استوار و محكم است . و بدانيد و آگاه باشيد كه يقين بهترين چيزى است كه با دل همراهى كند . و بهترين يقين پرهيزگارى است . و برترين كارهاى حقّ و درست تصميم و ارادهء به انجام آنهاست . و بدترين آنها عبادات ساختگى و نوظهور مىباشد ، و هر امر نوظهورى بدعت و هر بدعتى عاقبتش گمراهى است . و ويرانى و از ميان رفتن سنّتها به جهت بدعتها است . مغبون ( گول خورده و ضرر كرده ) كسى است كه در حقّ دين و عقيده اش ستم كند ، و خوشبخت كسى است كه دين او برايش سالم بماند ، و يقين او نيكو گردد . و سعادتمند آن كس است كه از ديگرى پند گيرد ، و بدبخت كسى است كه فريفتهء هواى نفس خود گردد .
اى بندگان خدا ، بدانيد كه اندك مقدار رياكارى شرك است ، و همانا خالص نمودن عمل يقين است . و هواى نفس ( آدمى را ) به دوزخ كشاند ، و همنشينى با جماعت خوش گذران قرآن را از ياد ببرد و شيطان را حاضر سازد . و تأخير و تبديل ماههاى حرام به ماهى ديگر افزايش در كفر است . و كردار سركشان موجب خشم خداوند است ، و خشم خداى به سوى آتش كشاند . و گفتگوى با زنان سرانجامش گرفتارى است و نيز دلها را منحرف مىكند . و نگاه پيوسته به آنان روشنائى ديدهء دل را مىربايد . و نگاه چشمها از دامهاى شيطان است ، و همنشينى با سلطان ، آتش خشم الهى را برافروزد .
اى بندگان خدا ، راست بگوئيد ، زيرا خداوند با راستگويان است ، و دروغ را از خود دور كنيد . زيرا كه آن از ايمان به دور است ، و همانا راستگو بر جايگاه

138

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 138
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست