responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 136


دستورى از كتاب خدا ( قرآن ) ظاهر شود ، پس به قسمتهائى از نوع زمامدارى كه در من مشاهده كردى اقتدا كن ، و تمام كوششت را در پيروى از اين عهدنامه - كه با آن براى خود حجّت را تمام كردم - صرف كن ، تا چنانچه نفست به هوايش مبادرت ورزيد عذرى نداشته باشى . و هيچ كس جز خداى جلّ ثناؤه نتواند از بدى حفظ كند و موفّق به خير گرداند . و نيز از جمله سفارشاتى كه رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم به من فرموده تأكيد به خواندن نماز و پرداخت زكات و رعايت حال بردگان ( زيردستان ) بوده . و به همين نكته هم دستوراتم را براى تو به پايان مىبرم ، و لا حول و لا قوّة إلَّا با لله العلي العظيم .
و من از خداوند رحمت واسعه اش و بخششهاى بزرگ و قدرتش را براى اجابت خواسته همهء حاجتمندان خواستارم ، كه من و تو را موفّق بدارد تا خشنودى و رضايش را از اينكه نزد او و خلقش معذور باشيم جلب مىنمايم . همراه با مدح و ثناى نيك در ميان بندگان ، و گذاشتن آثار نيكو در شهرها ، و نعمت كامل و فزونى كرامت ، و نيز از او درخواست داريم كه زندگى ما را به خوشبختى و شهادت به پايان برد ، كه ما همه به سوى او مشتاقيم ، و سلام و درود بسيار بر رسول خدا و آل پاكش باد .
خطبهء مشهورى از آن حضرت عليه السّلام بنام « ديباج » حمد و سپاس خدائى را سزاست كه آفرينندهء مردمان ، و شكافندهء سپيده دم و حيات بخش مردگان ، و برانگيزانندهء اهل قبور است . و گواهى مىدهم كه هيچ معبودى در خور پرستش نيست جز الله كه يگانه است و بىانباز ، و گواهى مىدهم كه محمّد صلَّى الله عليه و اله و سلَّم بنده و فرستادهء اوست .
اى بندگان خدا آگاه باشيد و بدانيد كه برترين وسيله اى كه بندگان مقرّب خدا بدان توسّل جويند عبارتست از : ايمان به خدا و فرستادگانش ، و دستوراتى كه بر ايشان وحى شده ، و كوشش در راه خدا ؛ كه اوج قلَّهء اسلام است ، و نيز « كلمهء إخلاص » ( شهادت به يگانگى خدا و رسالت پيامبر ) ، كه موزون با فطرت و سرشت آدمى است ، و بپاداشتن نماز ؛ كه آئين دين اسلام است . و پرداخت زكات ؛ زيرا فريضه اى است واجب ، و روزهء ماه رمضان ؛ چرا كه آن ديوارى است محكم از آتش و غضب الهى ، و انجام حجّ خانهء خدا و عمره ؛ زيرا اين دو ، فقر و تهيدستى را نابود و گناه را محو كنند و بهشت را موجب شوند . و صلهء رحم ؛ كه

136

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست