responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 114


زبان اهل گور شايستهء نور شدند . بنا بر اين زبانهايتان را نگاهداريد و آنها را به ذكر خدا مشغول سازيد . افراد صورتگر ( پيكرتراش ) در روز قيامت از آنها سؤال خواهد شد . هنگامى كه از هر كدامتان مشكلى حلّ شد بايد در عوض آن بگويد : « أماط الله عنك ما تكره » ، يعنى : « خداوند از تو هر چه ناپسند دارى دور دارد » .
هنگامى كه هر كدامتان از گرمابه خارج شد و برادرش به او گفت : « حمّامت خوش باد ! » بگويد : « خداوند خاطرت را خنك سازد » . و هر گاه به او گفته شد : « حيّاك الله بالسّلام » يعني : « خداوند سلام بر تو فرستد » ، در پاسخش بگويد : « و أنت فحيّاك الله بالسّلام و أحلَّك دار المقام » يعنى : « و تو را نيز خداوند سلام فرستد و در بهشت جاويد ساكن نمايد » .
خواستن از هر كس پس از ثناگوئى او است ، بنا بر اين ابتدا خداى را سپاس گوئيد سپس نيازمنديهاى خود را درخواست كنيد ، و پيش از خواهش او را ستايش كنيد . اى دعاكننده هرگز درخواست ناشدنى و نامشروع مكن ، هر گاه خواستيد در بارهء تولَّد نوزاد پسر به مردى تبريك گوئيد پس بگوئيد : « بارك الله لك في هبته و بلَّغ أشدّه و رزقت برّه » يعنى : « خداوند اين بخشش را به تو خجسته كند ، و او را به برنائى رساند و نيكى وى را روزى تو گرداند » . وقتى هر كدامتان از مكَّه بازگشت دو چشمش را ببوس و نيز دهانش را كه با آن حجر الأسود را - كه رسول خدا صلَّى الله عليه و اله و سلَّم آن را بوسيده - بوسيده است ، و نيز محلّ سجده و پيشانيش را ببوس ، و هنگام گفتن شادباش به او بگوئيد : « قبّل الله نسكك و شكر سعيك و أخلف عليك نفقتك و لا جعله آخر عهدك ببيته الحرام » يعنى : « خداوند اعمال عباديت را بپذيرد ، و تلاشت را قدردانى كند ، و جبران مخارجت را بنمايد ، و اين را آخرين حجّ تو قرار ندهد » . از فرومايگان بر حذر باشيد ، زيرا فرد فرومايه هيچ ترسى از خداى عزّ و جلّ ندارد . براستى كه خداوند [ بر زمين ] نظرى فكند و ما را برگزيد و براى ما شيعيانمان را برگزيد تا ما را يارى كنند ، و به شادى ما شاد باشند و بخاطر اندوه ما اندوهگين گردند ، و جان و مالشان را در راه ما ببخشند ، آنان از ما هستند و به سوى ما آيند . هر يك از شيعيان ما اگر مرتكب گناهى شود پيش از مرگ به بلائى دچار گردد كه گناهان او را پاك كند و اين بلايا در ثروت و يا در فرزند و يا در جسمش باشد تا آنكه دوست ما خداوند را در حالى ديدار كند كه هيچ گناهى نداشته باشد و چنانچه مقدارى از گناهانش مانده باشد

114

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 114
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست