responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 101


مصيبت بر رانهاى خود دست كوبد اجرش زايل شود . برترين كردار فرد با ايمان انتظار فرج است . كسى كه پدر و مادر خود را غمگين سازد آن دو را آزرده است .
رزق و روزى را با دادن صدقه فرود آريد . انواع گرفتاريها را با دعا كردن دفع كنيد ، و بر شما باد به دعا كردن پيش از آنكه بلا بيايد ، و قسم به آن خدائى كه دانه را شكافته و مردم را آفريده هجوم بلا و گرفتارى بر مؤمن از ريزش و فشار سيل از فراز تپّه به زير و از دويدن استرها شتابانتر است . از خداوند بخواهيد كه از شدّت گرفتارى جان سالم بدر بريد ، كه آن موجب تباهى دين است . خوشبخت كسى است كه از غير خود عبرت گيرد و بدان عمل كند ، خود را به اخلاق خوب پرورش دهيد ، زيرا بندهء مؤمن در پرتو خوش اخلاقى به مقام روزه دار شب زنده دار نائل آيد .
هر كس كه با آگاهى از حرمت مسكر آن را بنوشد خداوند به او از چرك و خون دوزخيان بنوشاند ؛ هر چند كه آمرزيده شود . نذر نمودن در معصيت و سوگند خوردن در قطع رحم صحيح نيست . دعوتكنندهء بىعمل به كمان بىزه ماند . زن بايد خود را براى شوهرش خوشبو سازد . كسى كه در راه دفاع از مال خود كشته شود شهيد است . زيان رسيده را نه حمدى باشد و نه پاداش . [1] سوگند فرزند بدون رضايت پدر و سوگند زن بىاجازهء شوهرش صحيح نيست . خموشى تا شب در غير ذكر خدا صحيح نيست . پس از هجرت باديه نشينى و پس از فتح مكَّه هجرت بيمورد است . خواهان آنچه نزد خداست باشيد و در معرض آن قرار گيريد زيرا نتيجهء آن بىنيازى از اموال مردم است . خداوند اهل حرفه كارگر امين را دوست مىدارد . هيچ كردارى در نزد خداوند محبوبتر از نماز نيست ، مبادا امور دنيائى شما را از اوقات ( پنجگانه ) آن باز دارد ! چرا كه خداوند گروهى را كه آن اوقات را كوچك شمردند مورد سرزنش قرار داده است و فرموده : * ( الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ ) * يعنى : « آنان كه از نمازشان غافلند [2] - ماعون : 5 » ، بدانيد كه نيكوكاران از مخالفان شما به يك ديگر خودنمائى و ريا كنند و به همين خاطر است كه خداوند آنان را موفّق نمىسازد ، و جز عمل خالص را نمىپذيرد . عمل نيك فرسوده و كهنه نگردد ، و گناه فراموش نشود ، * ( إِنَّ الله مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ



[1] بنا بر نقل خصال : « زيان رسيده را نه حمدى باشد و نه پاداش » ترجمه شود
[2] مراد اين است كه نسبت به نماز سهل انگارند و آن را در وقت خود و با شرائط لازم نمىخوانند و گاهى فراموش مىكنند .

101

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 101
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست