responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 100


كه خدا از آن بيزار بوده ، و بر آن كس كه اين گونه نشيند به شدّت غضب نمايد .
زمان شام خوردن انبياء عليه السّلام پس از نماز عشاء بود . و خوردن شام را ترك مكنيد ، زيرا ترك آن بدن را رنجور مىسازد . تب پيشقراول مرگ است . و آن زندان خدا در زمين مىباشد ؛ هر كدام از بندگانش را كه بخواهد در آن گرفتار مىسازد ، و تب گناهان را - چونان ريزش كرك از كوهان شتر - بريزد . هيچ مرضى نيست مگر اينكه از داخل بدن است جز زخم و تب ، چرا كه آن دو بطور مخصوصى بر بدن نمايان شوند . با آب سرد و بنفشه حرارت تب را فرو نشانيد ، زيرا حرارت آن ( گوئى ) از گرماى جهنّم است . پيش از چيرگى بيمارى بر تندرستى هيچ فرد مسلمانى را نسزد كه با دارو به درمان خود بپردازد . دعا كردن سرنوشت حتمى را بر مىگرداند ، پس آن را آماده كنيد و به كار بنديد . همانا وضو گرفتن و راى مسألهء طهارت و پاكى داراى ده حسنه مىباشد ، پس وضو گيريد و از تنبلى بپرهيزيد كه فرد تنبل حقّ خدا را ادا نكند .
خود را به وسيلهء آب از بوى بد و زننده پاكيزه داريد و به خودتان برسيد ، زيرا كه خداوند از بندگان بدبو و چركين خود بيزار است ، آن بندگانى كه هر كس كنارشان نشيند از چركين بودنشان به ستوه آيد . هيچ كدامتان را نشايد كه در وقت خواندن نماز با بازى با ريش يا چيز ديگرى خود را سرگرم نمايد . پيش از آنكه به كار ديگرى سرگرم شويد به كار خير پيش دستى نمائيد .
فرد با ايمان خود از خويش در رنج است و مردمان از او در آسايش . بايد بيشتر گفتارتان ذكر خداى باشد . از گناهان برحذر باشيد ، چرا كه بنده به واسطهء ارتكاب گناه جلوى روزيش گرفته شود . بيماران خود را با دادن صدقه درمان نمائيد ، و دارائيتان را با پرداخت زكات در امان داريد . نماز خواندن براى هر پرهيزگارى موجب قرب به درگاه الهى است . حجّ نمودن ، جهاد افراد ضعيف و ناتوان است .
فرمانبردارى و خوشرفتارى با شوهر جهاد زنان است . فقر و تهيدستى مرگى بزرگ است . كمى عائله يكى از دو راه آسايش در زندگى است . صلاحديد و اندازه نگهداشتن نيمى از زندگى است . غم و اندوه سبب نيمى از پيرى است . مرد ميانه رو فشار خرج و تهيدستى را ( هرگز ) احساس نكند ، كسى كه نظر خواهى و مشورت كند هلاك نشود . احسان و نيكوكارى جز به افراد شرافتمند و ديندار شايسته نيست . هر چيز را نتيجه اى است و نتيجهء نيكوكارى شتاب در آزادى است . كسى كه به تلافى عمل خير يقين دارد مردانه بخشش كند . هر كس كه به

100

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 100
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست