responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 91


زندگى مىكنيم » . پيامبر گفت : « همانا با هر ارجمندى خواريست و با زندگى جهان مرگ است .
دنبال جهان ديگر سراست . هر چيزى را شمار در پىست و با هر چيزى پاينده‌ايست هر كردار نيكى را پاداشىست و هر بدى را كيفر و هر چيزى را پايانىست . اى قيس ناگزير با تو در گور همدمى ست وى زنده به گور تو در آيد و تو مرده‌يى ، هر گاه بزرگوار باشد ترا ارجمند دارد ، و هر گاه فرو مايه بود ترا خوار سازد و رها كند ، بعدا با تو نشيند و با تو انگيخته گردد و ترا از آن بازخواست كنند چنين است آن را نيكو آماده دار اگر نيكو بود با آن آسايش يابى و اگر تباه باشد از آن در بيم و هراس گردى اين همدم همان كردار تو در جهان است » .
گفتم : همى خواهم كه اين گفته را در شعرى چند در آورده تا در ميان ديگران از خاندان تازى بدان افتخار كنيم و آن را بر نماييم . پيامبر حسان شاعر را خواست تا آن را به شعر درآورد . من همان دم آن را به شعر درآوردم و پيش از آمدن وى نزد پيامبر خواندم و گفتم اميد است همان گفتار تو باشد ، و آن چنين است : از كردار خويش همدمى برگزين ، تا در گور با تو همدم باشد ، آن را پيش از مرگ آماده دار . براى روزى كه از اين جهان درگذرى ، در جهان به چيزى دل بند كه خشنودى خدا در آن باشد . پس از مرگ آنكه هميشه با تو خواهد بود همان كردار توست .
< فهرس الموضوعات > خداى به پيامبر براى على سه كلمه وحى كرد < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 297 ) خداى به پيامبر براى على سه كلمه وحى كرد - پيامبر گفته : « چون به - معراج رفتم خدا در بارهء على سه سخن وحى كرد و گفت : « او پيشواى پرهيزكاران است و سرور گروندگان و پيشرو دست و روى سپيدان » .
< فهرس الموضوعات > مردان سه گونه‌اند < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 298 ) مردان سه گونه‌اند - امام صادق گفته : « مردان سه گونه‌اند : خردمند و

91

نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 91
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست