responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 76


سرگذشت خويش مرا حديث كن تا گواه اين گروه باشى . گفت : اى فرستادهء خدا چون بدان وادى در آمدم اين سه تن را يافتم كه بر اشتراناند و بانگ بر من زدند كه كيستى ؟ گفتم : على پسر عم فرستادهء خداى ، گفتند :
ما فرستادهء خداى را نمىشناسيم كشتن تو يا محمد نزد ما يكسان است ، آنگاه اين كشته بر من تك آورد و زد و خوردى روى داد ناگاه باد سرخى وزيدن گرفت كه در آن آواز ترا مىشنيدم كه مىگفتى يقه زرهش را براى تو بريدم به شانهء وى زن ، زدم كارگر نشد باد سياهى وزيدن گرفت آواز ترا شنيدم كه مىگفتى زرهش را بالا زدم ضربتى برانش زدم و آن را بريدم و به زمين افكنده سرش را بر گرفتم .
سپس اين دو تن گفتند چنان شنيده‌ايم كه محمد يار مهربان با درگذشتىست ، ما را بر او بر و در كشتن ما مشتاب ، اين يار كشتهء ما با هزار مرد برابر بود . پيامبر گفت : نخستين آواز جبرئيل بود ، دومين از آن ميكائيل ، پس به يكى از آن دو گفت : بگوى لا اله الا الله و گواهى ده من فرستادهء اويم آن مرد گفت : به دوش كشيدن كوه ابى قبيس نزد من ، آسانتر است از گفتن اين سخن ، پيامبر گفت :
گردن وى را بزن ديگرى را پيش آوردند گفت آنچه گفتم بگوى او در پاسخ پيامبر گفت : مرا نيز به يار خود بپيوند ، على خواست تا گردن وى زند ، جبرئيل بر پيامبر فرود آمد و گفت : خدا ترا درود مىفرستد و گويد او را مكش چون در قوم خود خوش خوى و جوانمرد است . در زير شمشير پرسيد اين سخن فرستادهء خداى توست ؟ پيامبر گفت : آرى ، آن مرد گفت به خدا سوگند براى برادران خود مالك درمى نبودم و هيچ گاه در نبرد نگريختم ، اكنون گواهى مىدهم كه خداى يكىست و تو فرستادهء وى .
پيامبر گفت : اين مرديست كه خوشخويى و جوانمردى او را به بهشت كشانيد .
ترجمهء ( 254 ) در نيكى به برادران و كوشش در انجام نياز ايشان سه منش است - امام صادق گفته : « بهترين شما دهشكنندگان شماست و بدترين شما بخيلاناند ، از كارهاى شايسته خوبى با برادران و كوشش در نيازهاى ايشان است . اين گونه كارها ديو را خوار و آدمى را از دوزخ دور مىكند و به بهشت مىراند ، اى جميل اين سخن را براى بزرگان از ياران خود بازگوى نما . گفتم : برخى شما

76

نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 76
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست