responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 55


من با ثقلين چه كرديد ؟
اصحاب پرسيدند اين دو ثقل كدام است ؟ گفت : ثقل كلانتر كتاب خداى ست و اين ميانجى از طرف خدا و من به شما كشيده شده سرى از آن به دست خداست و طرف ديگر آن به دست شما و دانش پيشين و پسين تا قيامت در آن است . و اما ثقل اصغر هم وزن قرآن است و آن على بن ابى طالب و عترت اوست اين دو از هم جدا نگردند تا سر حوض بر من درآيند . ( بصرى شهرستانىست در شام و صنعاء پاى تخت يمن است ) .
معروف گفته : اين حديث را بر امام محمد باقر عرضه داشتم ، گفت : ابو الطفيل درست گفته است ، خدا او را بيامرزاد . ما اين حديث را در كتاب على ( ع ) يافتيم ، مؤلف اين كتاب صدوق گفته : اخبار در اين باب بسيار است و آنها را در كتاب معرفت فضائل آورده‌ام .
< فهرس الموضوعات > [ ( 195 ) براى حسن و حسين دو چشم آويز بود ] < / فهرس الموضوعات > ترجمهء [ ( 195 ) براى حسن و حسين دو چشم آويز بود ] براى حسن و حسين دو چشم آويز بود كه در ميان آن از پشم پر جبرئيل آكنده بود . ؟ ابن عمر اين را روايت كرده است . و الله اعلم .
< فهرس الموضوعات > شب و روز دو بار گيرند < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 196 ) شب و روز دو بار گيرند - از پيامبر نقل كرده‌اند كه گفته : شب و روز دو بار گيرند .
< فهرس الموضوعات > دو مردند كه خداى بهر يك دو پر داده تا با فرشتگان در بهشت پرواز كنند < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 197 ) دو مردند كه خداى بهر يك دو پر داده تا با فرشتگان در بهشت پرواز كنند - امام على بن الحسين گفته : « خداى عباس بن على را بيامرزاد كه برادر خود را بر خويش مقدم داشت و خويشتن را فداى او كرد تا دو دستش در راه او جدا شد ، خداى براى اين جان فشانى بدو دو بال داد كه بآن همراه فرشتگان در بهشت پرواز كند . چنان كه به جعفر بن ابى طالب چنين كرد ، مقام عباس بر همهء شهداى كربلا برتر است و نزد خدايى پايه‌ى ارجمند دارد . اين حديث مفصل بود به اندازهء نياز

55

نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 55
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست