responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 5


< فهرس الموضوعات > منشى به پنج منش < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 5 ) منشى به پنج منش - از امام ابى جعفر محمد باقر ( ع ) روايت شده كه گفت : « خداى عز و جل مىگويد : « به جلال و جمال و بهاء و بزرگى و بلندى خود سوگند هيچ بنده‌يى نيست كه خواهش مرا بر خواهش نفسانى خود مقدم گرداند مگر آنكه بىنيازى وى را در او گردانم و همتش را در آخرتش و او را از هلاكت نگاه مىدارم و آسمانها و زمين را عهده‌دار روزى او گردانم و در سوداگريهايش جانب او را حفظ خواهم كرد » .
يعنى اگر بنده در دنيا فقط اعتمادش در كارها بر خدا باشد در تجارت سود را براى او خواهم كرد و او را از ديگران بىنياز خواهم كرد .
< فهرس الموضوعات > منشى به منشى < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 6 ) منشى به منشى - رسول خدا ( ص ) گفته : « كسى كه خشنودى مردم را به خشمگين ساختن خدا بخواهد ، خدا ستايشگران او را از مردم نكوهشگران او گرداند » . و نيز از رسول خدا ( ص ) روايت شده كه گفته : « كسى كه آرزوى چيزى كند براى خداى عز و جل از جهان نرود تا بدو آن را عطا كند » .
يعنى هر چه را براى خدا در جهان خواسته باشى خدا آن را بر آورده مىكند .
< فهرس الموضوعات > منشى نجات بخش < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 7 ) منشى نجات بخش - از رسول اكرم ( ص ) نقل شده است ، كه گفت : خداوند تعالى گفته :
« اى فرزند آدم در آنچه ترا فرمان دادم فرمان بردارى كن و صلاح كار خود را به من مياموز » . يعنى به من صلاح كار خود را ياد مده من صلاح ترا بهتر از تو مىدانم .
< فهرس الموضوعات > منشى كه بهترين كارهاى دين است < / فهرس الموضوعات > ترجمهء ( 8 ) منشى كه بهترين كارهاى دين است - رسول خدا ( ص ) گفته : « فزونى دانش نزد خدا برتر است از فزونى پرستش و بهترين چيزى از دين شما پرهيزگاريست » . خلاصهء گفتار : پرهيزگارى از ناشايستها از بندگى خدا كه آلوده باشد بهتر است . زيرا غرض از بندگى پرهيز از حلال و حرام است .

5

نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 5
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست