responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 299


ترجمهء ( 754 ) على ( ع ) در قيامت با هفت چيز بر خلق محاجة مىكند - پيامبر ( ص ) به على ( ع ) گفته : « من در قيامت پيامبرى خود را بر تو حجت مىگردانم و ترا مسئول خود مىسازم و تو هفت چيز را بر ملت خود حجت ساز و ايشان را مسئول خود گردان : بر پاى داشتن نماز و اداى زكات و فرمان به نيكى و باز داشت از بدى و دادگرى ميان مردمان و بخش دادگرانهء بيت المال مسلمانان ، كارگزارى به انجام دادن دستور خداى .
اى على ، ابراهيم پيامبر در قيامت با ما روى به روى مىشود و وى را مىخوانند و در كنار راست عرش مىدارند و جامهء بهشتى به وى مىپوشانند و با زيور بهشتى او را آذين مىكنند و يك ناودان زرين بهشتى براى وى روان مىگردد و آب بهشتى از آن مىريزد از انگبين شيرينتر و از شير سپيدتر و از برف سردتر . آنگاه مرا كنار چپ عرش بر پاى مىدارند با من نيز چنان مىكنند كه با ابراهيم . سپس اى على ترا نيز چنين مىكنند . آيا نمىپسندى كه با من ترا دعوت كنند و آرايش كنند .
خداى به من فرمان داده كه ترا پيوسته به خويش نزديك گردانم و با نرمى ترا بياموزم و بر تو لازم است آنچه مىگويم فراگيرى و بر من لازم است كه خداى را فرمان برم .
على گفته : من در روز رستاخيز با هفت دليل و حجت با مردمان استدلال مىكنم : بر پاى داشتن نماز ، دادن زكات ، فرمان به نيكى ، باز داشت از بدى ، بخش دادگرانه گرانه ، دادگرى ميان مردمان ، روان ساختن كيفرهاى دينى .
پيامبر به على گفت : من ترا مسئول پيامبرى خويش مىشناسم در حال بعد از من پيامبرى نيست و تو با مردمان به هفت حجت داورى مىكنى و كسى از گروه قريش آنها را ندانند و ندارند . زيرا تو در ايمان از همه برترى و در وفاى عهد از ايشان استوارتر و فرمان خداى را نگاهدارنده‌تر و بيت المال را ميان مردمان به برابرى بخش مىكنى و در داورى بينياز و پاداش تو با آفريدگار است .

299

نام کتاب : الخصال ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 299
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست