responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : هشام بن الحكم ، مدافع حريم ولايت ( فارسي ) نویسنده : سيد أحمد صفائي    جلد : 1  صفحه : 29


( 10 ) علاقمندى و احترام اهل بيت عصمت و طهارت به هشام بن الحكم نظر به اينكه هشام بن الحكم بحليه تقوى و زيور علم و عمل آراسته بود و مراتب خدمت و محبت و اطاعت و دفاعش از حريم ديانت بويژه مقام ولايت طورى بود كه مىتوان او را يكى از افسران ارشد سپاه اسلام و نگهبانان آستان ولايت شمرد و به اعتراف هرون الرشيد هشام با شمشير زبان ، دشمنان را چنان از حريم ولايت دفع مىكرد كه صد هزار شمشير نمىتوانست آنچنان دفاع كند و ما در بخش مناظرات ، مناظره اى را كه استماع آن سبب اين اعتراف شده بيان خواهيم كرد . اهل بيت عصمت و طهارت به او علاقه مخصوص داشته و فوق العاده احترامش مىكردند " ابن شهر آشوب " ( 1 ) قدس سره در كتاب معالم العلماء مىفرمايد : با آنكه هشام جوان بود امام صادق ( ع ) او را در محفلش بر ديگران مقدم مىكرد و علت احترامش را چنين بيان مىكرد كه هشام بدل و زبان و دستش ما را يارى مىكند .
" امام صادق ( ع ) در حق وى مكرر دعا كرده و پيروزيش را در مناظرات از خداوند خواسته است . " ابن نديم " در فهرستش مىگويد : " هشام بن الحكم " از بزرگان اصحاب امام و از متكلمان شيعه اماميه و كسى بوده كه امام صادق


( 1 ) " ابن شهر آشوب " كه نامش " محمد بن على بن شهر آشوب " و ملقب " به رشيد الدين " است متوفى بسال 588 هجرى و از دانشمندان بزرگ شيعه مىباشد . در جلالت قدر و وثاقت و علم و فضلش ترديدى نيست . سنيان نيز به جلالت قدرش اعتراف نموده اند . " صفدى " در باره اش گفته وى يكى از بزرگان شيعه بوده بيشتر قرآن را در سن هشت سالگى حفظ داشته و در اصول شيعه به مرتبه نهائى رسيده . مردم از شهرستانها سوى وى شد رحال مىكردند . در علم قرآن و نحو تقدم داشته ، در زمان خلافت " المقتفى بالله " بر منبر مردم را موعظه مىفرمود خليفه را خوش آمد و بوى خلعت داد . خوشرو و نيكو منظر و راستگو و خوش محاوره و كثير الخشوع و العبادة و كثير التهجد و هميشه با طهارت و وضو بوده . " ابن ابى حى " در تاريخش وى را ثناى بسيار گفته ، قبرش در حلب در جبل جوشن نزديك مشهد سقط است . " ابن شهر آشوب " داراى مؤلفاتى است از آن جمله كتاب معالم العلماء و كتاب مناقب و كتاب متشابه القرآن است .

29

نام کتاب : هشام بن الحكم ، مدافع حريم ولايت ( فارسي ) نویسنده : سيد أحمد صفائي    جلد : 1  صفحه : 29
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست