responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : هشام بن الحكم ، مدافع حريم ولايت ( فارسي ) نویسنده : سيد أحمد صفائي    جلد : 1  صفحه : 237


خاتمه " هشام بن الحكم " اضافه بر اينكه از محضر " امام صادق ( ع ) " استفاده كامل نموده از چشمه دانش " امام هفتم موسى بن جعفر ( ع ) " هم سيراب شده از آن بزرگوار معارف و حقايقى نقل كرده كه ميل دارم براى اينكه پايان كتاب به ذكر كلمات امام هفتم ( ع ) زينت يابد روايتى را كه هشام از آن بزرگوار نقل نموده و مشتمل بر مواعظ و پندهاى پر ارزش و حقايق ارجمندى است بعلاوه صفات عقل و عاقل در آن روايت بيان شده براى تكميل استفاده خوانندگان بنگارم :
" علامه مجلسى رحمة الله " در " جلد اول بحار الانوار " از كتاب " تحف العقول " روايتى آورده كه خلاصه آن به فارسى چنين است :
" موسى بن جعفر ( ع ) " : اى " هشام " همانا خداى تعالى خداوندان فهم و خرد را در كتابش به اين آيه مژده داده است ( فبشر عبادى الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه اولئك الذين هديهم الله و اولئك هم اولو الالباب ( آيه نوزده سوره 39 ) .
ترجمه : پس تو هم اى پيغمبر بندگان را به رحمت من بشارت آر آنچنان بندگانم را كه گفتار [1] را بشنوند سپس نكوترش را پيروى نمايند يا نيكوتر پيروى كنند . آنانند



[1] مراد از گفتار يا قرآن است يا مطلق پندها و اندرزها يا مطلق گفتار . در صورتى كه مراد از گفتار قرآن باشد نيكوترين گفتار محكمات است كه صاحبان خرد از محكمات قرآن پيروى مينمايند نه از متشابهات ، گر چه هر دو از نظر اينكه گفتار خدا مىباشند نيكو هستند ولى محكمات نيكوتر است . و در صورتى كه مراد مطلق پند و اندرز باشد پيروى از نيكوتر در زمينه‌اى است كه امر داير بين دو كار خوبى باشد كه جمع بين آنها ممكن نيست در اين صورت خداوندان خرد نيكوترين اندرزها را به كار بندند . در صورتى كه مراد مطلق گفتار باشد معنى چنين است : خداوندان خرد گفتار حق و باطل را مىشنوند و نيكو يعنى حق را براى پيروى و عمل انتخاب مىكنند . و ناگفته نماند كه احتمال اخير كه در ترجمه يتبعون احسنه داده شد ( و نيكوتر پيروى مينمايند ) مبتنى به دو احتمال اول در گفتار است يعنى صاحبان خرد قرآن يا مواعظ را مىشنوند و نيكوتر پيروى مينمايند .

237

نام کتاب : هشام بن الحكم ، مدافع حريم ولايت ( فارسي ) نویسنده : سيد أحمد صفائي    جلد : 1  صفحه : 237
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست