responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقالات وگفتارها ( فارسي ) نویسنده : مسجد انگجي تبريز    جلد : 1  صفحه : 285


من هو يته ثم بعد ذالك تتأدى الاسباب بمصادماتها إلى شرور لازمة عنها بعد قضائه والسبب الاول من معلولاته فيها هو قدره وهو خلقه " 8 ) كلمه در ميان پنج قوه ظاهرى فقط سمع و بصر بر بارى تعالى اطلاق شده است .
در قرآن مجيد و كتب ادعيه وجوامع روائى ، سميع وبصير بسيار آمده است . و در همه رواياتى كه از خاصه و عامه كه به طرق وصور گوناگون در احصاى نود و نه اسم الهى مأثور است كه : " إن لله تسعة وتسعين اسما من دعابها استجيب له ، و من أحصاها دخل الجنة " ، اين دو اسم شريف آمده است . و با اين كه در احصاى بعضى از اسماى الهى اختلاف دارند در اين دو اسم متفق اند . و لكن در هيچ آيت و روايتى و در هيچ دعاى مأثورى اسم لامس و ذائق و شام بر حق تعالى اطلاق نشده است .
سميع وبصير از ائمه سبعه اسماى حسناى الهى اند كه عبارت از حى و عالم و مريد و قادر وسميع وبصير و متكلم اند ، وحى امام ائمه است ، و اراده چون بالا برود علم است . و همچنين صفات آنها ائمه سبعه صفات اند كه عبارت از حيات وعلم و اراده و قدرت وسمع و بصر و كلام است .
قواى لامسه و ذائقه و شامه توغل در مادة دارند ، علاوه اينكه آنچه در تدبير نظام و حفظ انتظام امور مردم براى سلطان حكيم مدبر لازم است تا آحاد اجتماع را در مسير كمال و خطه عدل وا دارد ، و آنان را از هرج و مرج طغيان و عصيان و تجاوز باز بدارد اين است كه بدانند سلطان به اوضاع آنها بصير و به احوالشان ناظر و به گفته هايشان سميع است ، پس بدانچه گفته ايم در اطلاق سميع وبصير بر حق سبحانه تدبر شود . تفصيل بحث را در باب هفتم رساله ما بنام " كلمه عليا در توقيفيت أسماء " طلب بايد كرد .
9 ) كلمه موجودات مفارق را واحد بالعدد دانستن خالي از دغدغه نيست ، بلكه

285

نام کتاب : مقالات وگفتارها ( فارسي ) نویسنده : مسجد انگجي تبريز    جلد : 1  صفحه : 285
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست