( امامان ) جمع ما را از ميان برده . گمان نمىكنم اشكهاى چشمم خشك و ناله سينه ام آرام گيرد . . . سدير گفت : با مشاهده اين سخنان هولناك و صحنه ناگوار حيران و مبهوت شديم و قلبمان بيقرار و پريشان گشت و گمان برديم كه به آن حضرت بلائى خطرناك يا آفتى ناگوار رسيده ، عرض كرديم : اى فرزند بهترين خلق خدا ، ديدگان شما هرگز اشكبار نگردد ، كدام حادثه اين گونه ديدگانتان را گريان ساخته و چه پيشامدى شما را بدين ماتم نشانده ؟ امام ( عليه السلام ) آهى دردناك همراه با نگرانى از سينه برآورد و فرمود : " واى بر شما ، صبح امروز به كتاب جفر نظر كردم و آن كتابى است در بر دارنده مرگها ، بلاها و مصيبت ها و علم بر گذشته و آينده تا روز قيامت كه خداوند اين علم را به محمد ( صلى الله عليه وآله ) و امامان ( عليهم السلام ) بعد از او اختصاص داده است ، در اين كتاب ولادت قائم ما اهل بيت و غيبت او و طولانى شدن آن و طول عمر وى و گرفتارى مؤمنان در آن زمان و پيدايش شك و ترديد از طولانى شدن غيبت قائم و برگشتن بيشتر آنان از دين و دست كشيدنِ از ديانت اسلام را مشاهده كردم ، در حالى كه خداوند سبحان مىفرمايد : " ما مقدّرات و نتيجه كردار نيك و بد هر انسانى را به گردنش افكنديم " ناگاه دلم شكست و غم و اندوه بر من چيره گشت . " عرض كرديم : اى فرزند رسول خدا ! تقاضا داريم شمّهاى از آنچه مىدانيد بر ما بازگوئيد . فرمود : " خداوند در قائم ما سه ويژگى قرار داده كه قبلا در سه پيامبر قرار داده بود : ولادت او را همچون ولادت موسى ( عليه السلام ) مخفى كرده و غيبت او را چون غيبت عيسى ( عليه السلام ) مقدّر ساخته و پيروزى او بر مخالفان را همچون پيروزى نوح به تأخير انداخته و پس از آن عمر بنده شايسته خود يعنى خضر ( عليه السلام ) را دليلى بر امكان طول عمر او قرار داده است " . عرض كردم : اى فرزند رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) اين مطالب را براى ما بيشتر باز كنيد . فرمود : " اما ولادت موسى ، وقتى فرعون پى برد كه فرمانروائى او بدست موسى ( عليه السلام ) نابود خواهد شد ، كاهنان را احضار كرد . آنها نسب و نژاد حضرت را براى فرعون مشخص كرده و گفتند : او از بنى اسرائيل