است كه حضرت مهدى ( عليه السلام ) بين مردم بر اساس احكام واقعى الهى كه خداوند به وى ارائه مىدهد ، داورى مىكند ، به همين خاطر از هيچكس گواه ، دليل و برهان نمىخواهد ، او در كشتن ظالمان و تبهكاران از دانش و بينش واقعى و علم لدنّى خود استفاده مىكند و گاهى ياران او نيز در قضاوت و داورى بين مردم و به هلاكت رساندن مجرمان همين شيوه را به كار مىبرند . اما در ساير كارها بر اساس ظاهر افراد با مردم رفتار مىنمايند . البته نبايد فراموش كرد كه خضر ( عليه السلام ) و يارانش داراى شرايط ويژه اى هستند . احياء دوباره اسلام و جهان شمولى آن در تفسير آيه شريفه اى كه مىفرمايد : " اوست خدائى كه رسولش را با وسايل هدايت و دين حق فرستاد تا آن را بر تمام اديان عالم برترى دهد هر چند مشركان را ناخوش آيد " [1] از امير المؤمنين ( عليه السلام ) روايت شده كه فرمود : " آيا اين آيه عملى شده است ؟ هرگز ، سوگند به كسى كه جانم بدست اوست ، هيچ آبادى نمىماند مگر اينكه هر صبح و شام در آن شهادت به وحدانيت خدا و رسالت محمدى ( صلى الله عليه وآله ) بدهند " [2] از ابن عباس در همين رابطه نقل شده است كه گفت : " هيچ يهودى ، نصرانى و يا پيرو دينى نماند مگر آنكه به اسلام گرود . تا آنكه جزيه گرفتن ( ماليات سرانهاى كه از پيروان ساير اديان آسمانى گرفته مىشود ) برداشته و صليب شكسته و خوك كشته شود و آن مصداق فرموده خداوند است كه " اسلام را بر تمام اديان جهان پيروز گرداند ، هر چند مشركان را ناخوش آيد " و اين امر در زمان قيام قائم ( عليه السلام ) پديدار گردد " [3]