در همين باره آمده كه " سفيانى با سپاهى انبوه وارد مدينه مىشود " . [1] و نيز " اهل مدينه قبل از حمله سفيانى از شهر خارج مىشوند " [2] . چنين به نظر مىرسد كه " منصور " كه با حضرت مهدى ( عليه السلام ) از مدينه خارج مىشود همان نفس زكيه محمد باشد كه از ياران حضرت است و حضرت او را به مسجد الحرام مىفرستد تا پيام آن بزرگوار را به گوش جهانيان برساند اما وى را به قتل مىرسانند و احتمال هم دارد كه شخص ديگرى باشد . در روايات ، به غير از مدينه و مكه ، از مناطق ديگر حجاز كه نيروهاى سفيانى به آن وارد شوند ، سخنى به ميان نيامده و پيداست كه مدت اشغال شهر مدينه چندان طولانى نيست سپس سفيانى تمام يا بخش عمده اى از سپاه خود را به مكه مىفرستد كه آن معجزه موعود رخ مىدهد و تمام سپاهيان اعزامى در نزديكى مكه به زمين فرو مىروند . برخى روايات ، باقى ماندن لشكريان سفيانى در مدينه را تنها چند روز ذكر مىكنند ، و ظاهراً منظور از ورودِ سفيانى به مدينه ، ايجاد رعب و وحشت و جستجوى حضرت است نه اقامت در شهر . روايتهائى كه در مورد فرو رفتن سپاه سفيانى به زمين است در كتابهاى حديثى مسلمانان ، فراوان و متواتر است و شايد مشهورترين آنها در منابع سنى ها روايتى باشد كه از ام سلمه نقل شده كه گفت : " پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : پناهندهاى به خانه خدا پناه برد اما لشكرى به سوى او فرستاده شود ، چون به بيابان مدينه رسند ، زمين آنها را ببلعد " [3]
[1] بحار ص 252 . [2] مستدرك حاكم : 4 / 442 . [3] مستدرك حاكم : 4 / 429 و بحار : 52 / 186 .