responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 106


< فهرس الموضوعات > هدف از مانورهاى جنگى چه بود ؟
< / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > تبديل قبله < / فهرس الموضوعات > دست نيافت ولى در اثناى اقامت در آن محل با قبيله " بنى مدلج " پيمانى بست كه متن آن در كتب تاريخ و سيره منعكس است .
7 . پيامبر پس از بازگشت از ذات العشيرة بود كه گزارش رسيد " كرز بن جابر " بر شتران و گوسفندان مدينه دستبرد زده است . پيامبر براى تعقيب اين مرد غارتگر با گروهى تا ناحيه " بدر " آمد و بدون اخذ نتيجه برگشت و تا آخر شعبان در مدينه ماند .
هدف از مانورهاى جنگى چه بود ؟
اين تظاهرات و مانورهاى نظامى ، حاكى از تثبيت موقعيت پيامبر اسلام ( صلى الله عليه وآله ) و آماده ساختن مسلمانان و پيشگيرى از هجوم و يورش دشمن نيرومند قريش بوده است كه تمام اموال و دارائى و زندگى مسلمانان مهاجر را در اختيار داشتند و هر روز هم احتمال مى رفت كه حملهء نظامى را آغاز نمايند و حكومت نوبنياد اسلام را در مدينه تهديد به فنا و سقوط نمايند . هدف اساسى از اعزام اين دسته‌ها و بستن پيمانهاى نظامى با قبيله‌هايى كه در مسير راه تجارتى مكيان ميزيستند مصون ماندن از تعرض نظامى قريش و آگاه ساختن قريش از قدرت نظامى مسلمانان بود ، پيامبر عاليقدر اسلام مى خواست به حكومت قريش بفهماند كه كليه خطوط تجارى كاروان كه در اختيار مسلمانان است و هر گونه بخواهند مى توانند جلو بازرگانى آنان را بگيرند و اگر قريش در لجاجت و عناد خود باقى بمانند شريانهاى حياتى آنان را با نيروهاى اسلام قطع خواهد گرديد . خلاصه ، هدف اين بود كه قريش با در نظر گرفتن قدرت مسلمانان براى آنان آزادى تبليغ بدهند و راه را براى زيارت خانهء خدا و ترويج آئين يكتاپرستى باز كنند تا اسلام به وسيلهء منطق نيرومند خود ، در قلوب نفوذ كند و در پرتو آزادى ، نور اسلام در تمام شبه جزيره و مركز عربستان جلوه گر شود .
تبديل قبله هنوز چندى از هجرت پيامبر اسلام به مدينه نگذشته بود كه زمزمهء مخالفت از ناحيهء يهوديان آغاز گرديد و دستور مؤكد آمد كه قبلهء مسلمانان از اين به بعد كعبه است و

106

نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 106
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست