responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 105


شبه جزيرهء عربستان دست به تشكيل سپاه عقيده زد اين سپاه از همان افراد مسلمان و مجاهد تشكيل گرديد . به تدريج هم از نظر تعداد و هم از نظر آمادگى رزمى تكامل يافت و در اواخر عمر پيامبر به قدرت بزرگى مبدل گرديد . پيامبر در سال اول و دوم هجرت ، با اين سپاه عقيده يك سلسله تظاهرات نظامى و مانورهاى جنگى ترتيب داد كه ذيلا به آنها اشاره مى شود و شرح بقيه جنگها به كتابهاى تاريخ و سيره محول مى گردد .
مانورهاى نظامى 1 . ماه هفتم از سال اول ، حمزه با سى نفر بر سر كاروان قريش به رياست ابوجهل و سيصد تن حامى كاروان به لب دريا فرستاده شد كه با ميانجيگرى " مجدى بن عمرو " جنگ و برخورد اتفاق نيافتاد .
2 . ماه هشتم " عبيدة بن حارث " با 60 سوار مهاجر بر سر كاروانى به سرپرستى ابوسفيان و 200 شمشير زن قريش همراه او فرستاد ، " سعد بن ابى وقاص " در اين برخورد تنها يك تير به سوى آنها پرتاب كرد و واقعه‌اى رخ نداد و به سلامت بازگشتند .
3 . ماه نهم سعد بن ابى وقاص را با 20 يا 60 نفر مهاجر بر سر كاروانى اعزام نمود ، اما كاروان قبلا به سلامت گذشته بود .
4 . ماه صفر سال دوم در اين ماه پيامبر اسلام ( صلى الله عليه وآله ) كار مدينه را به سعد بن عباده سپرد و خود در پى كاروان قريش و " بنى ضمرة بن بكر " تا " أبوا " تاخت و با قريش برخورد نكرد ولى با بنى ضمره پيمان دفاع مشترك بست .
5 . در ماه ربيع الاول سال دوم پيامبر اسلام ، " صائب بن عثمان " با " سعد بن معاد " را در مدينه جانشين قرار داد و با 200 نفر براى تعقيب كاروان قريش تا " بواط " آمد و به كاروانى كه " امية بن خلف " سرپرستى مى كرد دست نيافت و به سوى مدينه بازگشت .
6 . در نيمه جمادى الاولى گزارش رسيد كه كاروان قريش به سرپرستى " ابوسفيان " از مكه به شام مى رود ، پيامبر با دسته اى تا " ذات العشيره " رفت وابوسلمه را جانشين خود قرار داد ، و تا اوائل ماه جمادى الاخرة در آنجا در انتظار كاروان توقف كرد ولى به كاروان

105

نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 105
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست