responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 107


مسلمانان وظيفه دارند در اوقات نماز متوجه مسجدالحرام گردند .
داستان تغيير قبله اين چنين بود تعليمات پيامبر اسلام و رفتار و اخلاق الهى او در روح پيروان او نفوذ عميقى داشت از اين رو هر روز بر تعداد علاقمندان و مسلمانان افزوده مى شد ، يهوديان كه در آغاز فكر مى كردند مى توانند او را به دين خود ملحق سازند ، اكنون مى ديدند برخى از پيروان يهود هم به پيروى پيامبر اسلام درآمده اند ، شروع به توطئه و نقشه كشى نمودند و سخنان ناروا دربارهء او انتشار دادند . انكار نبوت و حيله گرى را نسبت به او آغاز كردند و از راههاى گوناگونى شروع به تضعيف مسلمانان نمودند از جمله مسئلهء نمازگذاردن به سوى بيت المقدس را پيش كشيدند و گفتند محمد مدعى است كه او داراى آئين مستقلى است وآئين و شريعت او ناسخ آئينهاى گذشته مى باشد در صورتى كه او هنوز قبلهء مستقلى ندارد و بر قبله جامعه يهود نماز مى گذارد . شنيدن اين خبر براى پيامبر ناگوار بود . در نيمه شبها به آسمان نگاه مى كرد و در انتظار وحى بود كه دستورى در اين باره نازل گردد .
قرآن مى گويد : نگاههاى معنى دار تو را به آسمان مى بينيم تو را به سوى قبله اى كه رضايت تو را جلب مى كند مى گردانيم ( 1 ) . از آيات ديگر استفاده مى شود كه تبديل قبله علاوه بر اعتراض يهود جنبهء امتحانى نيز داشته است و مقصود اين بود كه مؤمن حقيقى و واقعى از مدعيان دروغين آن تميز و تشخيص داده شود ( 2 ) .
پيامبر اسلام دو ركعت از نماز ظهر را خوانده بود كه امين وحى فرود آمد و پيامبر را مأمور كرد كه به سوى مسجدالحرام متوجه گردد و پيامبر اسلام در حال نماز به طرف مسجد الحرام متمايل گرديد ( 3 ) . و متعاقب تغيير قبله از طرف خداوند زنان و مردانى كه در مسجد بودند از او پيروى كردند و به سوى كعبه نماز گزاردند و از آن روز ديگر كعبه قبله مسلمانان گرديد ، طبق پاره اى از تواريخ اين عمل در هفدهمين ماه هجرت به مدينه


1 . مجلسى ، بحار الأنوار ج 19 ، ص 110 - 111 . 2 . مجلسى ، بحار الأنوار ج 19 ، ص 110 . 3 . يعقوبى ، ترجمه تاريخ ، ج 1 .

107

نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 107
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست