responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 101


كمرش در زير خشتهاى بسيارى كه بر پشتش نهاده بودند خم شده بود . داد زد : " اى رسول خدا ! مرا كشتند . خودشان اين همه بارى كه بر پشتم گذاشته اند نمى كشند " .
پيغمبر پيش رفت در حالى كه موهاى مجعدش را مىتكاند گفت : " اى پسر سميه !
اينها نيستند كه تو را مى كشند ، تو را آن دسته ستمكار خواهند كشت . عمار آرام شد سر به زير انداخت ، لحظه اى انديشيد و كم كم لبخند رضايت بر لبش نشست در هنگام كه همگى مشغول فعاليت ساختمانى بودند ، على ( عليه السلام ) رجز مى خواند .
لا يستوى من يعمر المساجد يدأب فيه قائما وقاعدا * و من يرى عن الغبار حائدا كسى كه در حال تعمير مسجدى است و ايستاده و نشسته مشغول فعاليت است ، با آن كس كه غبار خود را پاك مى كند ، برابر نيستند . عمار آن را از زبان على ( عليه السلام ) گرفت و با آن كلمات مرتب زمزمه مى كرد . چون ساختمان مسجد تمام شد ، ساختمان خانهء پيغمبر آغاز شد ، به دستور وى خانهء او را در كنار مسجد بنا كردند . بگونه اى كه گويى جزء مسجد است . يعنى كه پيشواى اين رژيم در خانهء مردم يا خانهء خدا ، نشيمن دارد . دستور داد درهاى خانه را از درون مسجد باز كردند ، ديوارها را از گل و كاه و سنگ و غالبا از شاخه‌هاى درخت خرما گل اندود مى كردند بالا آوردند و سقفها را با شاخهء خرما پوشاندند .
بدين ترتيب نخستين مركز عبادت وسياست مدينه پى ريزى شد .
هجرت مبدأ تاريخ اسلام سرآغاز تاريخ مسلمانان از هجرت رسول اكرم ( صلى الله عليه وآله ) و مسلمانان صدر اسلام ، آغاز و سرچشمه مى گيرد و هجرت يكى از حوادث بزرگ تاريخ رسالت به شمار مى آيد زيرا به بركت هجرت بود كه اسلام و ايمان در روى زمين مستقر گرديد و پيروزى بزرگ ، نصيب مسلمانان گشت و حكومت مستقلى در مدينه تشكيل يافت و مسلمانان از دربدرى نجات يافتند و در نقطهء مركزى اسلام را تشكيل دادند و از ديگر مبادى تاريخى كه از روى ناچارى به آنها تمسك مى جستند مانند : عام الفيل ، عام البعاث يا ميلاد مسيح و ديگر

101

نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 101
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست