نتيجه نظريه عدالت صحابه نتيجه نظريه فوق دگرگونى تاريخ صدر اسلام و تحريف آن شد كه هر چه باعث مخدوش شدن چهره صحابه است بايد از صفحه روزگار محو شود ! احمد بن حنبل و ديگران آوردهاند كه : ابوعوانه كتابى درباره عيوب برخى اصحاب پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) تدوين نمود ; در آن كتاب مطالبى ناگوار آمده بود . سلام بن ابى مطيع كتاب را از وى به امانت گرفت و سوزاند . ( 1 ) ذهبى مىنويسد : گر چه كتابها و نوشتهها لبريز از مطالبى است كه حكايت از مشاجرهها و درگيرىهاى بين اصحاب دارد و رويدادهاى جنگ و ستيزگىهاى بين آنان را رقم زده است ; ليكن بسيارى از اين روايتها ضعيف يا بدون سند و يا دروغ است . مىبايست آنها را پنهان سازيم و حتى بايد آنها را نابود كنيم تا آنكه دلها درباره اصحاب صاف شود و همگان ايشان را دوست بدارند و از آنان خشنود و راضى باشند . ومخفى ساختن اين گونه مطالب بر عموم مردم و فرد فرد عالمان لازم است . آرى اگر عالمى با انصاف بوده باشد ، برخى اجازه دادهاند كه مخفيانه آنها را مطالعه كند ; مشروط بدانكه براى ايشان استغفار نمايد . . . آنها سابقه اى نيكو داشتهاند و اعمالى انجام دادهاند كه موجب بخشودگى گناهان آنان خواهد شد . ( 2 ) آنها گويند : لازم است ما در برابر رفتارهاى صحابه سكوت اختيار كرده و حق هيچ اعتراضى به آنها نداريم ! ( 3 )
1 . العلل ومعرفة الرجال ابن حنبل 1 / 253 - 254 ، كتاب السنّه خلال 509 - 511 . 2 . سير اعلام النبلاء 10 / 92 - 93 . 3 . مراجعه شود به : الاصابه 1 / 18 ، مختصر تاريخ دمشق 25 / 75 ، تحقيق مواقف الصحابه 1 / 130 - 142 ، حاشيه كستلى بر شرح العقائد 187 ( چاپ استامبول ) ، الشرح و الابانه على اصول السنة والديانه 63 - 64 .