قرآنى بر عدالت او گواهى داده باشند ، به جهت مصلحت جزئيه ، دليل نمىشود بر عدم صلاحيت و رياست . ( 1 ) مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : نزد اهل حق هرگز عدالت ابو بكر ثابت نيست . و اثبات شهادت آيات قرآنى ، و جناب رسالت مآب ( صلى الله عليه وآله و سلم ) هزار جا بر عدالت ابو بكر به طرق سنيه هم سخت دشوار است تا به طرق شيعه چه رسد ! ( 2 ) 60 . ادعاى اينكه ابو بكر براى امارت حج نصب شده نه بر اداى سوره برائت ! دهلوى گويد : اكثر روايات به اين مضمون آمدهاند كه : ابو بكر را براى امارت حج منصوب كرده ، روانه كرده بودند ، نه براى رسانيدن برائت . ( 3 ) مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : نصب ابى بكر را براى اداى سوره برائت و عزل او را جماعتى از صحابه روايت كردهاند : افضل ايشان جناب اميرالمؤمنين ( عليه السلام ) ، و ديگران مانند : ابن عباس ، ابوسعيد خدرى ، خود ابو بكر ، ابن عمر ، ابوهريره ، ابن ابىوقاص ، ابورافع ، انس بن مالك . سپس مؤلف به نقل روايات از كتب عامه مىپردازد . ( 4 ) 61 . ادعاى اينكه از كتب ذيل ظاهر مىشود كه هر دو را براى اداى برائت فرستادند ، و احتمال مىرود كه هر دو در اين كار شريك بودهاند . دهلوى گويد : از " معالم " و " حسينى " و " معارج " و " روضة الاحباب " و " حبيب
1 . تحفه اثنا عشريه : 274 ( طعن يازدهم ابو بكر ) . 2 . براى اطلاع بيشتر مراجعه شود به تشييد المطاعن 2 / 268 . 3 . تحفه اثنا عشريه : 272 ( طعن يازدهم ابو بكر ) . 4 . براى اطلاع بيشتر مراجعه شود به تشييد المطاعن 2 / 188 - 208 .