السير " و " مدارج " چنان ظاهر مىشود كه : اول آن حضرت صلى الله عليه [ وآله ] وسلّم ابو بكر را به قرائت اين سوره امر نموده بود بعد از آن على مرتضى ( عليه السلام ) را در اين كار نامزد فرمودند ، و اين دو احتمال دارد : . . . دوم : آنكه على مرتضى ( عليه السلام ) را شريك ابو بكر كردند تا اين هر دو به اين خدمت قيام نمايند ، چنانچه روايات " روضة الاحباب " و " بخارى " و " مسلم " و ديگر محدّثين ، همين احتمال را قوت مىبخشد . ( 1 ) مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : عبارات اين كتب به تمام صراحت و كمال وضوح ، نصوص صريحهاند در عزل ابى بكر از اداى سوره برائت ، و اصلا احتمال دوم را در آن گنجايش نيست . سپس مؤلف به نقل عبارات كتب مذكور مىپردازد . ( 2 ) 62 . ادعاى اجماع بر معزول نشدن ابو بكر از امارت حاجّ دهلوى گويد : بالاجماع ثابت است كه ابو بكر از امارت حج معزول نشد . ( 3 ) مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : اگر غرض از اجماع بر عدم عزل ابى بكر ، اجماع شيعه و سنى است ، پس كذب فضيح و بهتان صريح است كه اَدنى محصلى ريبى در بطلان آن ندارد . ( بلكه ) از روايات اهل سنت ( نيز ) عزل ابى بكر از حج ثابت مىشود .