نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 472
بعد از حي على الفلاح هر گاه نماز صبح بوده باشد بگو « الصلاة خير من النوم الصلاة خير من النوم » و در همان كتاب روايت نموده از بلال كه جناب رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله فرموده : تثويب نبايد بگويى در هيچ نمازى مگر در نماز صبح . و مرحوم شيخ در مبسوط [1] ذكر تثويب فرموده در أذان صبح و أذان عشاء و حكم به كراهت آن فرموده . و در خلاف فرموده : جميع فقها - يعنى فقهاء عامه - گفتهاند كه در أذان نماز عشاء تثويب مستحب نيست ، مگر حسن بن صالح ابن حى كه او گفته اين مستحب است در أذان نماز عشاء و نماز صبح [2] . و ابن ادريس در سراير نقل فرموده از جماعتى از علماى ما كه فرمودهاند : تثويب عبارت است از تكرار شهادتين دو مرتبه و فرمود : هذا هو الاظهر . و آنچه را از جماعت از أصحاب ما نقل فرموده مشخص حقير در اين وقت نيست كه كيانند ؟ بلكه ظاهر از كلام سيد در انتصار [3] و شيخ در خلاف اطباق علماء شيعه است بر اين كه تثويب عبارت از الصلاة خير من النوم است . بلى كلام ابن حمزه در وسيله مظهر اين است كه تثويب مغاير با آن بوده باشد قال : و المحظور ثلاثة التثويب و قول الصلاة خير من النوم [4] . نظر به اين كه عطف اين قول بر تثويب ظاهر در مغايرت است ، بلكه كلام آن مرحوم صريح در مغايرت است ، نظر به اينكه هر گاه اين قول از نظر آن مرحوم مغاير با تثويب نمىبود ، پس عدد محظور دومى بود نه سه ، أول از ثلاثه در كلام آن مرحوم تثويب است ، دوم گفتن الصلاة خير من النوم است در أذان صبح ، سوم تكلم است در اقامه بعد از قد قامت الصلاة .
[1] مبسوط شيخ ج 1 / 95 . [2] خلاف شيخ ج 1 / 288 . [3] انتصار سيد مرتضى ص 39 . [4] وسيله ابن حمزه ص 92 .
472
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 472